Den del av befintlig vall på fastigheten Hjärnarp 1:32 som planläggs för industriändamål avses komma att förvärvas av ägaren till Hjärnarp 1:49 och föras till samma fastighet.
Den del av befintlig vall på fastigheten Hjärnarp 1:32 som planläggs för bostadsändamål avses komma att förvärvas av ägaren till Hjärnarp 7:71 och föras till samma fastighet.
De delar av planområdet som planläggs för lokalgata respektive gång- och cykelväg kommer kunna förvärvas av kommunen.
De delar av planområdet som planläggs för markparkering kommer fortsatt utgöras av fastigheten Kyrkogården 7:76 (den del av 7:76 som planläggs för bostadsändamål förs till Kyrkogården 7:71).
Den del av planförslaget som planläggs för industriändamål föreslås föras till Hjärnarp 1:49 (industrifastigheten norr om planområdet). De delar av planområdet som planläggs för bostadsändamål kan komma att föras till en eller flera fastigheter beroende på om det uppförs flerbostadshus och / eller radhus.
De delar av planområdet som planläggs för lokalgata bildar en gatufastighet.
De delar av planområdet som planläggs för markparkering kommer fortsatt utgöras av fastigheten Kyrkogården 7:76 (den del av 7:76 som planläggs för bostadsändamål förs till Kyrkogården 7:71).
Kostnader för fastighetsbildning bekostas av exploatören.
Kyrkogården 7:47 har servitut att nyttja del av Kyrkogården 7:71 för infart (akt 11-Hjä-357). Den aktuella marken redovisas med prickmark samt bestämmelse om att den utgör infart till fastigheten Kyrkogården 7:47 (planbestämmelse n3 på plankartan), vilket bedöms som ändamålsenligt för att inte försvåra fortsatt nyttjande av servitutet.
Om fastigheter styckas så att varje enskild bostadsenhet inte kan nås från allmän plats kommer en gemensamhetsanläggning behöva bildas för gemensamma VA-ledningar.
Servitutsavtal finns för dagvattenledning från Hjärnarp 1:49 över Hjärnarp 1:32 och Kyrkogården 7:71.
I samband med detaljplaneläggning för ny bostadsbebyggelse planläggs Boels väg som allmän plats med kommunalt huvudmannaskap. Boels väg saknar idag vändplan. Då parterna är överens om att inte planlägga för vändplan krävs att kommunen har rätt att nyttja väg inom planerad kvartersmark för drift/snöröjning och underhåll av Boels väg. Kommunen och exploatören har tecknat ett avtalsservitut för att reglera detta.
Exploatören svarar för utbyggnad av teknisk infrastruktur inom kvartersmark, för t ex el, vatten, dagvatten, spillvatten och bullerskydd. Med bakgrund av utförd radonmätning redovisas planbestämmelse om att bostäder skall utföras radonsäkert.
Kommunen är huvudman för all allmän plats inom planområdet och ansvarar således för att utföra den allmänna platsen. Kommunen och exploatören kan dock komma överens om att exploatören bygger ut den allmänna platsen enligt kommunens standard. Detta regleras i exploateringsavtalet. I planförslaget berörs utbyggnad/ombyggnad av Boels väg samt gc-väg längs med Brovägen, inklusive bräddning av bro över Lerbäcken.
Inom respektives vattentjänsts verksamhetsområde ansvarar VA-huvudmannen för att bygga ut den allmänna va-anläggningen. Kommunen och exploatören kan dock komma överens om att exploatören utför de allmänna VA-anläggningarna enligt kommunens standard. Vem som ska utföra och finansiera utbyggnaden regleras i exploateringsavtalet. Exploatören svarar för genomförande av utbyggnad av vatten och avlopp, inklusive dagvattenhantering, inom kvartersmark.
Exploatören svarar för de kostnader en exploatering av planområdet medför (t ex bullerskyddsplank, ny gång- och cykelväg samt iordningställande av Brovägen och Boels väg. Kostnaderna belastar exploatören och regleras i ett exploateringsavtal. Detaljplanen innebär samtidigt utökad byggrätt som medför en värdeökning för fastigheten. Kommuninvånare i bostäderna inom planområdet kommer medföra såväl kostnader som intäkter för kommunen. Stadsmiljöenheten tillförs enligt kommunens budgetrutin ökad årlig driftbudget enligt schablonbelopp per ny bostad, för t ex drift av tillkommande allmän plats/gata.
Framtagandet av detaljplanen bekostas av beställaren vilket regleras i ett planavtal. Planavgift kommer därför inte att tas ut i bygglovsskedet.
Detaljplanens genomförande innebär att mark som ägs av privat fastighetsägare, del av Kyrkogården 7:71, 7:73, 7:74, 7:75 och 7:76 tas i anspråk för gata/gc-väg. Kommunen har möjlighet att lösa in mark som enligt en detaljplan ska användas för allmän plats utan att avtal föreligger med fastighetsägaren. Kommunen är skyldig att förvärva den allmänna platsmarken om fastighetsägaren begär det. I detta fall är kommunen och fastighetsägaren överens om att den allmänna platsmarken ska överföras utan ersättning till kommunens gatufastighet. Detta i enlighet med Ängelholms kommuns riktlinjer för exploateringsavtal.
Inom planområdet kan, beroende på om det exploateras med flerbostadshus och / eller radhus, gemensamhetsanläggning komma att bildas för drift och underhåll av gemensamma ytor, dagvattenhantering etc.
Kommunen är huvudman för all allmän plats inom planområdet och svarar därmed för framtida drift och underhåll av allmän plats inom planområdet. Stadsmiljöenheten tillförs enligt kommunens budgetrutin ökad årlig driftbudget enligt schablonbelopp per ny bostad, för t ex drift av tillkommande allmän plats/gata. I detta fall minskar driftsytorna för parkmark men ytor för gata tillkommer.
Inom respektives vattentjänsts verksamhetsområde ansvarar VA-huvudmannen för att skötta drift och underhåll av den allmänna va-anläggningen. Exploatör/markägare svarar för drift- och underhåll av ledningar för dricksvatten, spillvatten samt dagvatten inom kvartersmark.
Exploatörens skyldighet att ersätta kommunen för kostnader för byggande och iordningställande av allmän plats regleras i ett exploateringsavtal.
Ett exploateringsavtal kommer att tecknas med exploatören innan detaljplanen antas. I exploateringsavtalet regleras bland annat överlåtelser av mark som behövs för att tillgodose behovet av allmänna platser samt finansieringen av anläggande av gator och andra allmänna platser samt anläggningar för vattenförsörjning och avlopp. Exploateringsavtalet tecknas i enlighet med kommunens riktlinjer för exploateringsavtal (KS 2019/413). Nedan redogörs för de frågor som kommer att behandlas i exploateringsavtalet.
• Reglering av allmän plats inom planområdet som ska överföras till kommunen utan ersättning.
• Markköp som avses mellan exploatör och kommun.
• Finansiering för om/utbyggnad av Boels väg.
• Finansiering för gång- och cykelväg utmed Brovägen inklusive bro över Lerbäcken samt flytt av belysningsstolpar och elskåp.
• Erforderlig fastighetsbildning/förrättningskostnader.
Planen förväntas kunna antas av Kommunstyrelsen tredje kvartalet 2025.