Kyrkogården 7:47 har servitut att nyttja del av Kyrkogården 7:71 för infart (akt 11-Hjä-357). På plankartan redovisas därför den aktuella marken med prickmark samt bestämmelse n3 om att den utgör infart till fastigheten Kyrkogården 7:47, vilket bedöms som ändamålsenligt för att inte försvåra fortsatt nyttjande av servitutet, se rödmarkerat på vidstående karta.
Det finns ett officialservitut som belastar Kyrkogården 7:71 till förmån för Kyrkogården 7:73, 7:74 och 7:75, akt 1292-2083.1. Detaljplanen föreslår en ny gata (allmän plats) som anslutning för förmånsfastigheterna. Befintligt officialservitut fyller således ingen funktion och bör upphävas.
Gemensamhetsanläggningen Hjärnarp ga:4 belastar bland annat Kyrkogården 7:71, 7:76 och Hjärnarp 1:32. Detaljplanen innebär att delar av tidigare allmän plats blir kvartersmark samt att tidigare icke planlagd mark blir allmän plats med kommunalt huvudmannaskap. Det finns således ett klart behov av omprövning av gemensamhetsanläggningen.
För att genomföra detaljplanen krävs en omprövning av gemensamhetsanläggningen så att ovan nämnda områden exkluderas ur gemensamhetsanläggningen.
Kommunen ansvarar för ansökan om förrättning och Exploatören står för förrättningskostnaderna. Enligt anläggningslagen (1973:1149) 40a § ska den fastighetsägaren som frigörs från belastning av gemensamhetsanläggningen betala ersättning till de deltagande fastigheterna i gemensamhetsanläggningen. Denna lagparagraf är tvingande och ersättningsbeslut tas av Lantmäteriet. Det finns med andra ord inte möjlighet för Exploatören och Kommunen att komma överens om annat gentemot Lantmäteriet och de andra delägande fastigheterna i Hjärnarp ga:4. Ersättningen till de delägande fastigheterna ska motsvara fastigheternas värdeminskning med anledningen av att gemensamhetsanläggningen begränsas.
Exploatören och Kommunen är överens om att Exploatören slutligen ska bekosta den eventuella ersättning som Lantmäteriet beslutar med anledningen av att gemensamhetsanläggningen upphävs i de tidigare nämnda delarna.
Se vidare kapitel Genomförandefrågor för övriga fastighetsrelaterade aspekter.
Inom planområdet föreslås inte någon allmän plats som Park eller Naturområden. Befintlig gräsbeklädd vall kommer finnas kvar.
Föreslagna bebyggelsevolymer anpassas till platsens förutsättningar. Stora delar av planområdet domineras redan idag av befintlig bullervall.
Ekosystemtjänster kommer finnas kvar inom planområdet i huvudsak genom infiltration av dagvatten. Bullervall mot norr kommer vara fortsatt gräsbevuxen.
Planförslaget innehåller ny bostadsbebyggelse i radhus och/eller flerbostadshus i höjder motsvarande upp till två våningar. Bostadshusen grupperas kring en gemensam gårdsbildning. Planförslaget med en huvudsaklig skala i två våningar bedöms inte få någon betydande påverkan på stads-/landskapsbild.
Sol-/skuggstudie nedan visar att påverkan på angränsande bostadsbebyggelse öster om planområdet blir minimal. Det är endast sent på dagen, nära solens nedgång, vid höstdagjämning som viss beskuggning sker. Påverkan bedöms som acceptabel/normal i en tätort av Hjärnarps storlek.
Kommunen genomför en undersökning om betydande miljöpåverkan enligt PBL 5 kap. 11 § och Miljöbalken (MB) 6 kap. 3, 6 §§ för aktuell detaljplan.
Kommunen bedömer att ett genomförande av detaljplanen inte kan antas medföra en betydande miljöpåverkan. Bedömningen har utgått från kriterierna i Miljöbedömningsförordningen (SFS 2017:966) 5 §.
Eftersom detaljplanen skulle kunna tolkas innebär att planområdet får tas i anspråk för att anlägga ett ”industriområde”/ ”ett annat stadsbyggnadsprojekt” (i den mening som avses i 4 kap. 34 § PBL) har bedömningen avseende miljöpåverkan även utgått från Miljöbedömningsförordningen 10 § punkt 1-3 samt 11-13 §§ (”checklista 2”). Vad som utgör ”ett annat stadsbyggnadsprojekt” är dock inte närmare definierat i lagtexten.
Kommunens ställningstagande avseende bedömningen om ett genomförande av detaljplanen kan medföra betydande miljöpåverkan eller inte grundar sig bland annat på nedan:
Planförslaget har stöd i kommunens översiktsplan (inklusive länsstyrelsens yttrande över denna).
Planförslaget medför en förtätning och därigenom en mer resurseffektiv markhushållning.
Planförslaget bedöms inte påverka några riksintressen negativt.
Planförslaget inte påverkar något Natura 2000-område och därmed inte kräver tillstånd enligt MB 7 kap. 28 §.
Planförslaget inte bedöms ge upphov till betydande risker för människors hälsa eller för miljön till följd av allvarliga olyckor eller andra omständigheter.
Planförslaget inte bedöms bidra till att några miljökvalitetsnormer riskerar att inte kunna hållas.
Planförslaget reglerar frågor kopplat till buller från trafik och verksamheter, markradon samt skyfall.
I en sammanvägd bedömning har tagits hänsyn till enskilda omständigheter, kumulativa effekter som uppstår när flera omständigheter läggs ihop, och planförslagets påverkan i förhållande till platsens känslighet.
Planförslaget bedöms främst påverkas av vägtrafikbuller samt verksamhetsbuller från verksamhetsområde norr om. Denna aspekt utreds genom bullerutredning vilken visar att det är möjligt att innehålla riktvärden med de åtgärder som säkerställs i detaljplanen.
I Plan- och byggförordningen, PBF, finns i 2 kap. 4 b - 4 d §§ regler om när vissa åtgärder inte ska antas medföra betydande miljöpåverkan. Även dessa regler stödjer bedömningen att planförslaget inte medför betydande miljöpåverkan.
Utifrån undersökningen bedöms detaljplanen inte medföra sådan betydande miljöpåverkan som åsyftas i Plan- och bygglagen 4 kap 34 § eller i Miljöbalken 6 kap. 3, 6 §§. Ett särskilt beslut om detta togs i samband med att detaljplanen fick beslut om samråd.
Planområdet omfattas inte av strandskydd idag. Inom de delar där planförslaget ersätter äldre byggnadsplan återinträder dock strandskyddet. (I övriga delar av planområdet återinträder inte strandskyddet).
I en detaljplan får kommunen enligt 4 kap. 17 § PBL upphäva strandskydd för ett område, om det finns särskilda skäl för det och om intresset av att ta området i anspråk på det sätt som avses med planen väger tyngre än strandskyddsintresset.
Den västra delen av det område inom vilket strandskyddet föreslås upphävas, se vidstående karta, (där det annars återinträder vid planläggning) åtskiljs från vattendraget Lerbäcken av en grusad parkeringsyta. Parkeringsytan är inhägnad och inte möjlig för allmänheten att vistas i eller passera. Det område inom vilket strandskyddet föreslås upphävas bedöms därmed uppfylla "genom en väg, järnväg, bebyggelse, verksamhet eller annan exploatering är väl avskilt från området närmast strandlinjen," enligt 7 kap. 18 c § miljöbalken.
Delar av det västra delområdet inom vilket strandskyddet föreslås upphävas utgörs även av den inhägnade parkeringsytan, delar av området bedöms därmed uppfylla "redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften", enligt 7 kap. 18 c § miljöbalken. Området behövs bland annat för att tillgodose parkeringsbehovet för befintlig verksamhet norr om. Övriga områden i anslutning till verksamhetsområdet är redan ianspråktagna på sådant sätt att de inte är möjliga att nyttja för att tillgodose behovet av parkering. Bedömningen är därför att delområdet inom vilket strandskyddet föreslås upphävas även "behövs för att utvidga en pågående verksamhet och utvidgningen inte kan genomföras utanför området", enligt 7 kap. 18 c § miljöbalken.
Den östra delen av det område inom vilket strandskyddet föreslås upphävas utgörs idag av en cirka fem meter hög gräsbevuxen vall. Vallen är så brant att den inte är möjlig för allmänheten att använda för rekreation. Vallen är anlagd under de senaste fem åren och bevuxen med ensartad gräsvegetation som inte bedöms ha några värden för växt- eller djurlivet. Det område inom vilket strandskyddet föreslås upphävas bedöms därmed uppfylla "redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften," enligt 7 kap. 18 c § miljöbalken.
Det område inom vilket strandskyddet föreslås upphävas bedöms sakna värde för "långsiktigt trygga förutsättningarna för allemansrättslig tillgång till strandområden och bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet på land och i vatten". Det är möjligt att röra sig längs områden belägna intill/utmed bäcken, denna möjlighet påverkas inte av upphävandet. Området inom vilket strandskyddet föreslås upphävas nyttjas inte idag för att röra sig utmed bäcken. Det område inom vilket strandskyddet föreslås upphävas utgörs av grusyta för parkering, klippt gräsmatta samt nyanlagd gräsbevuxen vall och bedöms sakna betydelse för växt- och djurlivet utifrån ett strandskyddsperspektiv.
Delar av det område inom vilket strandskyddet föreslås upphävas är i kommunens översiktsplan redovisat som "nya större bostadsområden". Genom upphävande av strandskyddet inom det aktuella området bedöms tätorten Hjärnarp kunna utvecklas i linje med översiktsplanen vilket bedöms ge långsiktiga fördelar för samhället (såväl vad gäller utveckling av bostadsbestånd som lokalt näringsliv). Området är relativt centralt beläget i samhället och medför ett mer resurseffektivt nyttjande av befintlig infrastruktur, service etc.
Dagvatten från planområdet avvattnas i huvudsak till Lerbäcken söder om planområdet. En privat dagvattenledning leder genom planområdet, från verksamhetsområdet norr om till Lerbäcken söder om. Jordlager i området består av isälvssediment, grus och svalsediment, sand. Vilket innebär att genomsläppligheten i området bedöms som hög. Möjligheten till lokal infiltration av dagvatten är därmed god.
Dagvattenutredning har upprättats (WSP, 2023-09-01). Utredningen visar att det utifrån förutsättningarna på platsen är mest lämpligt att fördröja och rena dagvatten genom växtbäddar eller svackdiken eller en kombination av dessa. Lösningarna bidrar till bra rening, är yteffektiva och bidrar till grönska. Lösningarna stämmer även bra överens med målen i Ängelholms kommuns dagvattenpolicy, där det bland annat anges att lokalt omhändertagande av vatten i öppna lösningar ska prioriteras. Enligt utredningen medför förslaget att detaljplanen inte försämrar möjligheterna att uppnå miljökvalitetsnormerna. Reglering av exploateringsgrad samt ytor för skyfallsavledning på plankartan säkerställer erforderlig plats för dagvattenhantering.
Inget dikningsföretag finns inom eller i direkt anslutning till planområdet. Ett dikningsföretag finns ca 2,5 km nedströms planområdet. Dikningsföretaget, Borrtorpsbäckens regleringsföretag, upprättades år 1919. Om dikningsföretaget är i bruk är okänt. Med de fördröjnings- och reningsåtgärder för dagvatten som kommer utföras inom planområdet bedöms ingen påverkan på dikningsföretaget ske.
Luftkvaliteten bedöms inte påverkas negativt av planförslaget och miljökvalitetsnormerna riskerar inte att överskridas på grund av förslaget.
Dagvattenutredning har upprättats (WSP, 2023-09-01). Utredningen visar att det i planförslaget är möjligt att fördröja och rena dagvatten genom växtbäddar eller svackdiken eller en kombination av dessa på ett sätt som gör att detaljplanen inte försämrar möjligheterna att uppnå miljökvalitetsnormerna (se exempel på utformning i dagvattenutredningen). Reglering av exploateringsgrad samt ytor för skyfallsavledning säkerställer på plankartan erforderlig plats för dagvattenhantering/skyfall.
Spillvatten från planområdet kommer att anslutas till det kommunala spillvattennätet vilket innebär att påverkan på grund- eller ytvatten av spillvatten lokalt blir obefintlig.
Planområdet kan anslutas till det kommunala dricksvattennätet. Detta innebär att uttag av grundvatten inte kommer att ske.
Sammantaget bedöms inte planförslagets genomförande medföra sådan påverkan på grundvattnet att miljökvalitetsnormerna inte kan hållas.
Det svenska miljömålssystemet består av ett generationsmål, 16 miljökvalitetsmål och 24 etappmål. Ängelholms kommun har lokala inriktningar för miljömålen. Detaljplanen bedöms genom den förtätning den möjliggör medföra en mer resurseffektiv markanvändning och därigenom bidra positivt till möjligheterna att uppfylla miljömål, såsom till exempel ”God bebyggd miljö”. I Ängelholms kommuns lokala inriktningar för miljömålen finns bland annat ”En levande och god bebyggd miljö” vilket bedöms uppfyllas utifrån hushållning med mark genom resurseffektiv förtätning i planförslaget.
Planområdet ingår i samrådsområde hinderfria ytor för flygplatsen, inom influensområde riksintresse för flyget. Inom planområdet planeras ingen bebyggelse bli högre än +63,2 meter över havet vilket är lägsta nivån för krav på hinderfria ytor. Högsta totalhöjd regleras till 10 meter inom planområdet.
Planområdet ligger inom den MSA-påverkande zonen för Ängelholms, Halmstads och Ljungbyheds flygplatser. MSA-zonen kan påverkas av byggnation högre än 20 meter. Högsta totalhöjd regleras till 10 meter inom planområdet.
Planområdet är beläget på ett avstånd av 150-300 meter från väg E6 som är av riksintresse för kommunikationer. Planförslaget bedöms inte påverka riksintresset negativt. Se vidare kapitel om vägtrafikbuller respektive farligt gods.
Planområdet ligger inom påverkansområde för väderradar, vilket ingår i riksintresse för totalförsvaret. Inom detta område anses objekt högre än 45 meter ovan mark inom tätbebyggt område och 20 meter ovanmark utanför tätbebyggt område få en inverkan på gällande riksintressen. Högsta totalhöjd regleras till 10 meter i detaljplanen varför riksintresset inte bedöms påverkas.
Planområdet är beläget inom Riksintresse rörligt friluftsliv enligt MB 4 kap 1 § och 2 §. Enligt MB 4 kap 1 § utgör bestämmelserna inte hinder för utvecklingen av befintliga tätorter. Planförslaget bedöms utgöra utveckling av befintlig tätort då det är beläget inom område som definieras som tätort enligt SCB. Hjärnarps tätort har samhällsservice såsom skola, dagligvaruaffär, bibliotek och kollektivtrafik. Hjärnarp redovisas i Regionplan för Skåne som strategisk nod i egenskap av servicenod.
Planområdet är påverkat av buller dels från vägtrafik, dels från verksamhetsområde norr om planområdet. Bullerutredning har tagits fram av Brekke och Strand Akustik AB 2024-10-04.
Utredningen visar att är det möjligt att uppfylla gällande riktvärden för vägtrafik- och verksamhetsbuller med de i planförslaget redovisade åtgärderna.
På plankartan anges bestämmelse om om en 1,8 meter hög bullerskyddsskärm uppe på befintlig vall, norr om föreslagen bebyggelse. Bestämmelse om skärmning mot söder (med bebyggelse eller av en minst 2,0 meter hög skärm) av minst en gemensam uteplats på den gemensamma gårdsytan anges även.
Utifrån en samlad bedömning av ljudnivån framgår av utredningen att "Med implementerade bulleråtgärder är den samlade bedömningen att bullermiljön på planområdet vid förselsagen bostadsbebyggelse uppfyller gällande riktvärden och därmed kraven för att anses är lämplig för bostadsändamål.."
Av utredningen framgår även att av de parametrar som bedöms har flera 10 till 15 dB marginal till gällande riktvärde.
Med bakgrund av kommunövergripande skyfallskartering samt utifrån genomförd dagvattenutredning (WSP 2023-09-01) med skyfallsanalys bedöms inte någon risk för översvämning föreligga. I upprättad dagvatten och skyfallsutredning studeras ett 100-årsregn och åtgärder för hantering av detta föreslås. För hantering av skyfall föreslås i rapporten skyfallsstråk i planområdets norra och södra delar, se vidstående karta. Avrinningsriktningen är från öster mot väster. Slutlig utformning och lutning bedöms kunna tas fram i samband med projektering då områdets slutliga utformning är känd. Mark för säkerställande av dessa skyfallsstråk regleras på plankartan.
Planförslaget bedöms inte medföra någon risk för erosion, skred eller ras.
Föreslagen bostadsbebyggelse i planförslaget är belägen mer än 150 meter från väg E6. Planområdet är som närmst beläget cirka 70 meter från väg E6. Inom avstånd 70-150 meter från väg E6 föreslås i planförslaget markanvändning parkering resp komplementbyggnad till bostad.
Väg E6 är redovisad som rekommenderad primär väg för transport av farligt gods. Länsstyrelserna i Skåne, Stockholm och Västra Götalands län har tagit fram ett gemensamt dokument - Riskhantering i detaljplaneprocessen. I samband med denna har ett längsta avstånd från transportled på 150 meter fastslagits, vid vilket skyddsåtgärder till följd av farligt gods inte längre kan anses vara befogat. Detta avstånd motiveras med att reduktionen i individrisk till följd av ökat skyddsavstånd i princip är obefintlig efter detta avstånd och att nyttan med ytterligare skyddsavstånd är svår att påvisa. Risker med farligt godstransporter ska beaktas vid framtagandet av detaljplaner inom 150 meter från transportled för farligt gods.
I rapporten Riktlinjer för riskhänsyn i samhällsplaneringen (RIKTSAM) - Bebyggelseplanering intill väg och järnväg med transport av farligt gods (Länsstyrelsen Skåne, 2007:06), redovisas riktlinjer för lämplig markanvändning enligt:
10.3.3 Området 70-150 meter (från farligt gods led)
Det avstånd vid vilket de flesta typer av markanvändning kan förläggas utan särskilda åtgärder eller analyser. Undantaget är sådan markanvändning som innefattar många eller utsatta personer.
Detta ”mellanområde” är 70 - 150 meter med följande motivering:
·Individrisknivån sjunker kraftigt fram till ca 60 meter för järnväg och ca 70 meter för väg, denna kraftiga sänkning av risknivån avtar därefter. Ökade skyddsavstånd ger endast marginell effekt på risknivån.
·Den absoluta individrisknivån, i en robust modell med konservativa antaganden, befinner sig ungefär mitt emellan den vid minimiavståndet och den vid utredningsavståndet, dvs ca 10-6 per år för väg, något lägre för järnväg.
· Den riskreducerande effekten på individrisken av skyddsavstånd för väg i intervallet 30-70 meter är ungefär densamma som i intervallet 70-150 meter. Motsvarande riskreducerande effekt uppnås vid ca 65 meter för järnväg
Exempel på tillkommande markanvändning kan vara:
· B – Bostäder (småhusbebyggelse)
· H – Handel (övrig handel)
· K – Kontor (i ett plan, dock ej hotell)
· U – Lager (även med betydande handel)
· Y – Idrotts- och sportanläggningar (utan betydande åskådarplats)
· C – Centrum
· R – Kultur Beräkningsförutsättningarna bygger på en befolkningstäthet om ca fyra (4) personer per tusen (1000) kvadratmeter tomt.
Inom området 70-150 meter från farligt godsled föreslås i planförslaget ingen markanvändning som inbegriper många eller utsatta personer. Endast markparkering samt komplementbyggnader föreslås. Befolkningstätheten kommer inte överskrida fyra personer per 1000 kvm.
10.3.4 Området mer än 150 meter från farligt godsled
Det avstånd vid vilket övriga typer av markanvändning kan förläggas utan särskilda åtgärder eller analyser.
Detta yttre avstånd är 150 meter med följande motivering:
· Individriskkurvan har ”planat ut”, dvs reduktionen i individrisk till följd av ökat skyddsavstånd är i princip obefintlig efter detta avstånd. Nyttan med ytterligare skyddsavstånd är svår att påvisa.
· Den absoluta risknivån (individrisk) understiger 10-7 per år även i en robust modell med konservativa antaganden, intill järnväg är individrisken ännu något lägre.
· Avståndet överensstämmer med storstadslänens gemensamma riskpolicy.
Exempel på tillkommande markanvändning kan vara:
· B – Bostäder (flerbostadshus i flera plan)
· K – Kontor (i flera plan, inkl. hotell)
· D – Vård
· S – Skola
· Y – Idrotts- och sportanläggningar (med betydande åskådarplats)
Undantaget är planeringssituationer då riktlinjernas förutsättningar inte är tillämpbara, t.ex. intill leder med mycket omfattande transporter av explosiva ämnen, planering av mycket personintensiva verksamheter eller i de fall där andra intilliggande riskobjekt kan innebära att riskområden överlagrar varandra. Exempel på sådana situationer är planering av stor idrottsstadion eller planering av bostäder intill ett industriområde.
Föreslagen bostadsbebyggelse i planförslaget är belägen mer än 150 meter från väg E6. Föreslagen bostadsbebyggelse innebär inte någon mycket personintensiv verksamhet. Föreslagen bostadsbebyggelse åtskiljs från industriområdet norr om av en cirka 25 meter bred och cirka fem meter hög gräsbevuxen jordvall med ett föreskrivet 1,8 meter högt bullerplankplank på krönet av vallen.
Med bakgrund av ovan bedöms några risker på grund av närhet till transportled för farligt gods inte uppstå.
Planförslaget bedöms bidra till att uppfylla kommunens bostadspolitiska mål. Planförslaget kan bidra till ett ökat invånarantal i Hjärnarp med de positiva effekter det kan ha för socialt utbyte, ökat underlag för lokal service etc.
Utformningen av det offentliga rummet ska ligga i linje med samhällets åtagande gentemot Barnkonventionen. Detta handlar om att säkerställa och utveckla miljöer där barn och unga kan ges en trygg, trivsam och tillgänglig plats där de kan vistas på egna villkor. I planförslaget föreslås trafiksäkerhetshöjande åtgärder i form av gång/cykelväg längs delar av Brovägen. Dessa åtgärder bedöms medföra positiva effekter för barns möjligheter att röra sig självständigt.
Föreslagen bostadsbebyggelse ger ett ökat underlag för lokal service i Hjärnarp vilket bedöms som positivt ur ett jämlikhetsperspektiv. Föreslagna bebyggelsetyper kan komplettera befintlig bostadsbebyggelse med bostadstyper som är underrepresenterade i Hjärnarp (i förhållande till en hög andel småhus/villor).
Planområdet ansluter västerut till Brovägen-Hjärnarpsvägen samt österut till Boels väg - Boarpsvägen. I samråd med Trafikverket har kommunen konstaterat att den trafik planförslaget beräknas generera inte medför behov av åtgärder utifrån kapacitetsperspektiv. Konstaterandet är gjort utifrån nedan information:
Årsdygnstrafiken (ÅDT) från planområdet beräknas till 183 fordon per dygn (enligt Trafikverkets trafikalstringsverktyg). 75 % bedöms köra via Brovägen / Hjärnarpsvägen och 25 % via Boelsväg / Boarpsvägen. ÅDT från personalparkeringsyta i väster beräknas till 67 fordon per dygn. (Ytan rymmer cirka 100 p-platser. Platserna omsätts av personal var tredje dygn). Trafiken från parkeringsytan fördelas till 100 % mot Brovägen/Hjärnarpsvägen.
ÅDT på Hjärnarpsvägen var år 2019 1660 fordon (enligt Trafikverkets trafikflödeskarta). Uppräknat till år 2045 blir trafikmängden 2264 fordon. Med tillägg för trafik från planområdet (137) + trafik från parkeringsyta (67) blir ÅDT år 2045 2468 fordon per dygn.
ÅDT på Boarpsvägen var år 2019 1040 fordon (enligt Trafikverkets trafikflödeskarta). Uppräknat till år 2045 blir trafikmängden 1418 fordon. Med tillägg för trafik från planområdet (46) blir ÅDT år 2045 1464 fordon per dygn.
ÅDT på Brovägen var år 2023 ÅDT 1176 fordon. Uppräknat till år 2045 blir trafikmängden 1604 fordon. Med tillägg för trafik från planområdets bostäder (137) + trafik från parkeringsyta (67) blir ÅDT år 2045 1808 fordon per dygn.
Trafikmängder vid dimensionerande timme bedöms till cirka 10 % av ÅDT. De beräknade trafikmängderna uppfyller med god marginal kraven avseende belastningsgrad för korsningstyp A enligt Trafikverkets dokument ”Vägar- och gator utformning – VGU”. Några kapacitets-/ tillgänglighetsproblem bedöms därför inte uppstå i korsningar. Tillåten hastighet vid korsningar är 40 km/h.
Parkeringsbehov för föreslagen bostadsbebyggelse löses på kvartersmark enligt kommunens Riktlinjer för parkering 2021-2025, fastställda av Kommunfullmäktige den 21 juni 2021. I det illustrerade exemplet redovisas ca 43 parkeringsplatser till cirka 2200 kvm bruttoarea flerbostadshus (norm 12,5 p-platser/1 000 m2 BTA, 2,2x12,5=28 p-platser) samt 9 radhus (norm 1,3/bostad=12 p-platser).)
Med hänsyn till bestämmelserna om byggnadsfritt avstånd enligt §47 Väglagen redovisas "prickmark" - "Marken får inte förses med byggnad", utmed Boarpsvägen.
Längs delar av Brovägen respektive Boarpsvägen redovisas av trafiksäkerhetsskäl utfartsförbud på plankartan.
Planbestämmelse om att minst 4 meter bred körväg ska finnas mellan Brovägen och Boels väg säkerställer tillgång till mark för körväg genom området för bland annat renhållningsfordon.
Gång- och cykeltrafik från planområdet ansluter till angränsande gatunät där hastighetsbegränsningen är 40 km/h (Hjärnarpsvägen, Munkvägen samt Boarpsvägen har hastighetsbegränsning 30 km/h i de centrala delarna). Längs Brovägen föreslås en gång- och cykelväg mellan planområdet och Hjärnarpsvägen. Till skolan i söder finns gång- och cykelvägar genom stora delar av samhället. Huvudsakliga målpunkter är söder om planområdet såsom busshållplats, dagligvaruaffär, bibliotek samt skola. Enligt Trafikverkets trafikalstringsverktyg är trafikgenerering antal resor per dygn från planområde för oskyddade trafikanter: kollektivtrafik: 21, Cykel 28, till fots 78.
Planförslaget bedöms inte medföra några mellankommunala konsekvenser.