Planförslaget innebär en ändring i fastighetsindelning. En mindre del av fastigheten planläggs som allmän platsmark. Den del som planläggs som allmän plats övergår från fastighetsägaren till kommunen. Ett exploateringsavtal upprättas för att genomföra markförvärv för del av fastigheterna Kyrkogården 7:23 och 7:24 som planläggs som allmän platsmark i form av gata.
Genomförandet av planförslaget bedöms medför att befintligt enbostadshus inom planområdet kommer att rivas för att ge plats åt markparkering. Rivningen medför att området ersätts av en öppen yta, vilket bedöms ha en påverkan på den befintliga strukturen av sammanhållen bebyggelse inom området. Dock bedöms den nya markparkeringen ökar tillgängligheten till områdets närliggande service och verksamheter. Vidare säkerställer detaljplanen bländskydd mot de närliggande bostäder, vilket bedöms minska planförslagets visuella påverkan på området. Därutöver säkerställer planförslaget att minst 25 procent av marken ska vara genomsläpplig för att bibehålla grönska inom planområdet och minska genomförandets visuella påverkan på stadsbilden.
Kommunen genomför en undersökning om betydande miljöpåverkan enligt PBL 5 kap. 11 § och Miljöbalken (MB) 6 kap. 3, 6 §§ för aktuell detaljplan.
Kommunen bedömer att ett genomförande av detaljplanen inte kan antas medföra en betydande miljöpåverkan. Bedömningen har utgått från kriterierna i Miljöbedömningsförordningen (SFS 2017:966) 5 §.
Eftersom detaljplanen skulle kunna tolkas innebär att planområdet får tas i anspråk för att anlägga ett ”parkeringsanläggning”/ ”ett annat stadsbyggnadsprojekt” (i den mening som avses i 4 kap. 34 § PBL) har bedömningen avseende miljöpåverkan även utgått från Miljöbedömningsförordningen 10 § punkt 1-3 samt 11-13 §§ (”checklista 2”). Vad som utgör ”ett annat stadsbyggnadsprojekt” är dock inte närmare definierat i lagtexten.
Kommunens ställningstagande avseende bedömningen om ett genomförande av detaljplanen kan medföra betydande miljöpåverkan eller inte grundar sig bland annat på nedan:
Planförslaget har stöd i kommunens översiktsplan (inklusive länsstyrelsens yttrande över denna).
Planförslaget bedöms inte påverka några riksintressen negativt.
Planförslaget påverkar inte något Natura 2000-område och kräver därmed inte tillstånd enligt MB 7 kap. 28 §.
Planförslaget bedöms inte ge upphov till betydande risker för människors hälsa eller för miljön till följd av allvarliga olyckor eller andra omständigheter.
Planförslaget bedöms inte bidra till att några miljökvalitetsnormer riskerar att inte kunna hållas.
Planförslaget reglerar frågor kopplat till störning i form av bländskydd.
I en sammanvägd bedömning har tagits hänsyn till enskilda omständigheter, kumulativa effekter som uppstår när flera omständigheter läggs ihop, och planförslagets påverkan i förhållande till platsens känslighet. Detaljplanens genomförande bedöms inte medföra sådan betydande miljöpåverkan som åsyftas i Plan- och bygglagen 4 kap 34 § eller i Miljöbalken 6 kap 3, 6 §§. Någon miljöbedömning har därför inte genomförts.
Detaljplanens genomförande bedöms inte medföra sådan betydande miljöpåverkan som åsyftas i Plan- och bygglagen 4 kap 34 § eller i Miljöbalken 6 kap 11 §. En miljökonsekvensbeskrivning har därför inte upprättats.
Det särskilda beslutet om betydande miljöpåverkan tas i samband med beslut om samråd.
Gällande detaljplaner DP1062 samt B612 medger bostäder för aktuellt planområde. I en av dessa detaljplaner begränsas största byggnadsarea men det finns ingen begränsning av hur stor del av tomtytan som får hårdgöras. Med aktuellt planförslaget ställs krav på att minst 25 procent av marken ska vara genomsläpplig.
Planförslaget medför ökad trafik till området, dock bedöms antalet parkeringar som möjliggörs bidra till en ökad andel trafik som är försumbar. Luftkvaliteten bedöms inte påverkas negativt av planförslaget och miljökvalitetsnormerna riskerar inte att överskridas på grund av förslaget.
Fastigheterna inom detaljplanen ligger inom verksamhetsområde för vatten och kan erbjudas vattenförsörjning för hushållsändamål. För detaljplanens mark och vattenanvändning bedöms det dock ej aktuellt att nyttja denna vattentjänst.
Fastigheterna inom detaljplanen ligger inom verksamhetsområde för spillvatten och kan erbjudas bortledande av spillvatten för hushållsändamål samt rening i kommunalt reningsverk innan utsläpp till recipient. För detaljplanens mark och vattenanvändning bedöms det dock ej aktuellt att nyttja denna vattentjänst.
Fastigheterna inom detaljplanen ligger inom verksamhetsområde för dagvatten och kan erbjudas bortledande av dagvatten.
För att begränsa hårdgöringsgraden inom planområdet samt möjliggör infiltration av dagvatten har planbestämmelse lagts under utförande att minst 25 procent av marken skall vara genomsläpplig. Sammantaget bedöms inte planförslagets genomförande medföra sådan påverkan på grundvattnet att miljökvalitetsnormerna inte kan hållas.
Det svenska miljömålssystemet består av ett generationsmål, 16 miljökvalitetsmål och 24 etappmål. I Ängelholms kommuns lokala inriktningar för miljömålen. Detaljplanen för Kyrkogården 7:24 m.fl. bidrar till en god bebyggd miljö genom att reglera höjden på takskärmar samt bländskydd, vilket minimerar visuella och funktionella störningar för närliggande bebyggelser. Därutöver bidrar detaljplanen till en god vardagsmiljö genom att öka tillgängligheten till närliggande service, såsom livsmedelsbutik, samt möjliggör för säkrare passage för oskyddade trafikanter.
Närliggande bostadsområden bedöms, enligt den kommunövergripande bullerkarteringen, vara påverkade av buller under rådande förhållanden. Den ökade trafik som planförslaget kan komma att generera bedöms vara försumbar i förhållande till befintlig trafikmängd.
Planförslagets hårdgöring bedöms inte ha en betydande påverkan på fastigheten sydväst om planområdet på grund av de låga djup som den kommunövergripande skyfallskarteringen uppvisar. En bestämmelse om bländskydd regleras i planförslaget, vilket bedömas kunna fungera som en barriär och leda skyfall vidare mot gata samt gång- och cykelväg.
I samband med bedömningen från den historiska inventeringen tas det fram en provtagningsplan för att kontrollera markförorening intill befintlig byggnad.
Planförslaget medför ökad trafik på Rössjövägen, dock bidrar förslaget även till att säkra övergången på Rössjövägen för oskyddade trafikanter.
Detaljplanen bedöms inte medföra några negativa konsekvenser för jämlikhet, då planförslaget förbättrar tillgängligheten till livsmedelsbutiken och andra närliggande service.
Planförslaget möjliggör för en utbyggnad av cirka 40 parkeringsplatser för livsmedelsbutiken. Vid full utbyggnad kommer det finnas sammanlagt 145 parkeringsplatser. Vid anläggande av den nya parkeringen förväntas kunder behålla sina körrutter, med viss fördelning från den södra infarten till den nya parkeringen. Eftersom syftet med den nya parkeringen till större del är tänkt att flytta personalparkeringen, tillgängliggörs fler parkeringsplatser för besökande närmare livsmedelsbutiken. I och med detta är det troligt att kunder fortsatt väljer den södra infarten via Munkvägen i första hand, i stället för den nya parkeringen. Utbyggnaden av den nya parkeringsplatsen förväntas inte leda till ökad trafik, utan är en utbyggnad som säkerställer tillgängliga parkeringsplatser för framtida behov när utveckling i regionen sker. Den nya parkeringen förväntas minska belastningen på kundparkeringarna från 168 procent till 104 procent utifrån att varje bil parkerar i en timme. I praktiken är besök oftast kortare än en timme, vilket innebär att det sannolikt inte finns någon överbeläggning på parkeringsplatserna.
Med utgångspunkt utifrån ett ”värsta scenario” antas antalet besökare öka procentuellt lika mycket som tillkommande parkeringar, vilket innebär att tillkommande parkeringar resulterar i en 40 procentig ökning av trafiken. ÅDT beräknas öka med 1196 fordonsrörelser enligt värsta scenariot. Munkvägen och Rössjövägen är de gator som kommer påverkas mest av utbyggnad av en ny parkeringsplats. Trafik till och från ICA väntas påverkas i låg utsträckning av anläggandet av en ny parkering. Enligt beräkning av framkomlighet i närliggande korsningar bedöms framkomligheten vara fortsatt god även med ökad trafik enligt värsta scenario.
I beräkningarna bedöms varutransporterna till butiken inte öka i samband med parkeringsutbyggnaden, och inga fler anställda planeras i nuläget.
Planförslaget medför ett ökat antal rörelser över Rössjövägen av oskyddade trafikanter. En mindre del av planområdet planläggs som GATA för att möjliggöra för säkrare passage för oskyddade trafikanter samt binda samman gång- och cykelbanan öster om planområdet med gångbanan norr om Rössjövägen samt livsmedelsbutiken.