Planeringsförutsättningar
Figur 6. Planområdet i förhållande till gällande detaljplaner B 612 och DP 1062.

Kommunala planeringsdokument

Regionplan

I Regionplan för Skåne 2022-2040 redovisas Hjärnarp som strategisk nod för service.

Översiktsplan

I gällande översiktsplan för Ängelholms kommun, ÖP 2035, är området utpekat som befintlig markanvändning. Hjärnarp utgör en av kommunens större tätorter, som ska utgöra serviceorter med blandade miljöer med bland annat tillgång till handel, service och verksamheter. Översiktsplanen innehåller ställningstagande om att stärka befintliga handelsområden och att arbeta framåtsyftande med parkeringsfrågorna.

Detaljplanen bedöms vara i enlighet med översiktsplanens intentioner.

Detaljplan

Planområdet är detaljplanelagt sedan tidigare och omfattas av detaljplanerna B 612 och DP 1062. Gällande detaljplaner medger bostadsändamål, friliggande bostadshus och enbostadshus, i upp till en våning. Genomförandetiden för båda detaljplanerna har gått ut. Om föreslagen detaljplan antas och får laga kraft upphör tidigare detaljplaner att gälla inom planområdet men fortsätter att gälla utanför det nu aktuella planområdet.

Planbesked

Ansökan om planbesked inkom den 31 oktober 2022 för fastigheten Kyrkogården 7:24 m fl. Ansökan avser rivning av befintlig byggnad och ändrad markanvändning för etablering av markparkering tillhörande närliggande livsmedelsbutik. Kommunstyrelsen beslutade om positivt planbesked den 5 april 2023 KS § 85, och gav samhällsbyggnadsnämnden i uppdrag att pröva planläggning av området.

Riksintressen

Trafikkommunikation

Planområdet ingår i samrådsområde hinderfria ytor för flygplatsen, inom riksintresse för flyget. Bebyggelse högre än +63,2 meter över havet är lägsta nivån för krav på hinderfria ytor.

Planområdet ligger inom den MSA-påverkande zonen för Ängelholms, Halmstads och Ljungbyheds flygplatser. MSA-zonen kan påverkas av byggnation högre än 20 meter. Högsta totalhöjd regleras till 4 meter inom planområdet. Således bedöms planförslaget inte ha någon påverkan.

Totalförsvar

Planområdet ligger inom påverkansområde för väderradar, vilket ingår i riksintresse för totalförsvaret. Inom detta område anses objekt högre än 45 meter inom tätbebyggt område och 20 meter utanför tätbebyggt område få en inverkan på gällande riksintressen. Högsta totalhöjd regleras till 4 meter inom planområdet. Således bedöms planförslaget inte ha någon påverkan.

Friluftsliv

Planområdet är beläget inom Riksintresse rörligt friluftsliv enligt MB 4 kap 1 § och 2 §. Enligt MB 4 kap 1 § utgör bestämmelserna inte hinder för utvecklingen av befintliga tätorter. Planförslaget bedöms utgöra utveckling av befintlig tätort då det är beläget inom område som definieras som tätort enligt SCB. Hjärnarps tätort har samhällsservice såsom skola, dagligvaruaffär, bibliotek och kollektivtrafik.

Miljökvalitetsnormer

Luft

Samtliga luftkvalitetsmätningar som genomförts i Ängelholms kommun har visat på värden under miljökvalitetsnormen. Mätningarna är genomförda 2014 och 2017. Resultatet av mätningarna visar en luftkvalitet som även uppfyller de nationella miljömålen, med undantag för luftpartiklar. En dominerande källa till höga halter av grova partiklar (PM10) i gatumiljö i svenska tätorter är slitage av vägbeläggning, bromsar, däck och vägsand. Slitaget uppstår främst vid användningen av dubbdäck. Nya data pekar på att slitagepartiklar i omgivningsluften påverkar vår hälsa. Luftkvaliteten bedöms inte påverkas negativt av planförslaget och miljökvalitetsnormerna riskerar inte att överskridas på grund av förslaget.

Vatten

I Vatteninformationssystem Sverige, VISS, (http://www.viss.lst.se/MapPage.aspx) redovisas:

Planområdet är beläget inom grundvattenförekomst SE624463-131830 med kvalitetskrav kemisk status ”God kemisk grundvattenstatus med tidsfrist till 2027” samt kvalitetskrav kvantitativ status ”God kvantitativ status”. Statusklassning 2017-2021 anger otillfredsställande kemisk status grundvatten.

Lerbäcken är inte redovisad i VISS.

Planförslagets genomförande bedöms inte medföra sådan påverkan på grundvattnet att miljökvalitetsnormerna inte kan hållas.

Omgivningsbuller

I förordningen om omgivningsbuller (2004:675) uppges en skyldighet att kartlägga buller och upprätta åtgärdsprogram för kommuner med över 100 000 invånare. Då Ängelholms kommun har färre än 100 000 invånare omfattas inte kommunen av kravet att upprätta ett åtgärdsprogram för omgivningsbuller.

Figur 7. Jordartskarta inom planområdet med omnejd.

Miljö

Natur

Planområdet är ianspråktagen sedan tidigare och består av bostadshus i en och en halv våning med tillhörande komplementbyggnader, samt uteplats.

Geohydrologi

Huvudavrinningsområdet utgörs av Lerbäcken. Enligt SGU: jordartskarta utgörs planområdet av isälvssediment - grus och isälvssediment - sand. Markens infiltration av dagvatten bedöms som hög.

Ekosystemtjänster

Planområdet är hårdgjord till viss del men består till större delen av genomsläppliga ytor med hög infiltration. Rådande detaljplaner reglerar dock inte hur stor andel av fastigheterna som får hårdgöras.

Figur 8. Planområdet är markerad med svart linje.

Hälsa och säkerhet

Buller och vibrationer

Enligt kommunens översiktliga bullerkartering (2017) är omkringliggande bostäder bullerutsatta. Utifrån kartan ligger den ekvivalenta nivån på mellan 55 och 65 dB.

Figur 9. Planområde markerad med röd streckad linje.

Risk för översvämning

Kommunövergripande skyfallskartering visar rinnvägar samt områden där regnvatten ställer sig. Inom planområdet föreligger inte risk för vattenansamlingar. Utifrån topografi rinner vattnet delvist norrut mot Rössjövägen och delvist sydväst mot fastigheten Kyrkogården 7:22, där det uppstår vattenansamling upp till 0,1 meter.

Markförorening

En historisk inventering har gjorts med hänsyn till tidigare drivmedelsverksamhet som bedrivits på numera fastigheten Kyrkogården 7:70. Inom planområdet finns det en byggnad som är uppförd på 1920-talet vilket kan bidra till förorening av mark om PCB har använts i fogarna utomhus.

Den markundersökning som gjordes på Kyrkogården 7:70 visar inte på någon spridning av föroreningar från drivmedelshanteringen till marken eller grundvattnet, det nu aktuella planområdet ligger högre i terrängen och uppströms i grundvattnets strömningsriktning enligt SGU. Det bedöms därför inte finnas någon risk att eventuella föroreningar från den närliggande fastigheten har påverkat planområdet.

Med tanke på den flacka terrängen och markanvändningen i området bedöms det vara osannolikt att någon betydande användning av fyllnadsmassor förekommit i samband med byggnation.

Inom planområdet finns en byggan som uppfördes samt renoverades under 1900-talet. Utifrån byggnadens ålder finns det risk att fogmassa med PCB kan ha använts vid fönsterbyte som kan leda till markförorening i anslutning till byggnaden.

Markradon

Det har visat sig att inom vissa områden i Ängelholms kommun som tidigare är bedömda som lågriskområden har det uppmätts förhöjda värden. Generellt gäller att man inte kan utesluta förhöjd risk för markradon lokalt.

Åtgärder för att klara tillåten radonhalt inne i byggnader utförs vid projektering av nybyggnation. Byggnader där människor stadigvarande vistas ska med hänsyn till radon utföras med grundläggning i enlighet med Boverkets byggregler. Radonhalten i inomhusluft får inte överstiga 200 Bq/m3. Ansvaret för att bedöma den faktiska radonrisken på varje byggplats och vidta tillräckliga skyddsåtgärder åligger den som skall bygga.

Kulturmiljö

Fornlämningar

Det finns inga kända fornlämningar inom planområdet. Påträffas fornlämningar i samband med markarbeten skall dessa, i enlighet med Kulturmiljölagen, omedelbart avbrytas och Länsstyrelsen underrättas. Fornlämningar kan synas som härdrester, stenpackningar eller mörka färgningar i jorden.

Figur 10. Ortofoto över centrala Hjärnarp mellan 1955-1967

Fysisk miljö

Planområdet är centralt beläget i Hjärnarp och omgärdas av befintlig bebyggelse i form av villabebyggelse, bibliotek, vårdboende och livsmedelsbutik. Planområdet ansluter till befintlig gata i norr och mot en gång- och cykelbana i öst. Planområdet är ianspråktaget sedan tidigare och inom planområdet finns ett fristående enbostadshus som uppfördes under 1920-talet. Byggnaden är uppförd i en och en halv våning och uppförd med sadeltak. Fasaden är målad i en djupröd färg och fönstren består av vita snickerier. Närområdet präglas av likartade lågmälda byggnader med sadeltak, typiska för sin tidsepok, vilket bidrar till en enhetlig och harmonisk stil i området.

Områdets historia

Området har genomgått förändringar över tid. Från en mer lantlig och jordbrukspräglad miljö till ett mer urbaniserat och funktionellt bostadsområde samt olika typer av samhällsfunktioner.

Tillgänglighet

Topografin inom planområdet bedöms som sådan att planområdet kommer kunna byggas ut på ett sätt uppfyller tillgänglighetskrav. Planområdet ska utformas på ett sådant sätt att det blir tillgängligt även för personer med nedsatt rörelseförmåga.

Sociala förutsättningar

Det bedöms inte finnas några särskilda aspekter kopplade till sociala förutsättningar som är av den omfattningen att det skulle påverka utformningen eller genomförandet av förslaget.

Teknisk försörjning

Vatten och avlopp

Planområdet ligger inom verksamhetsområde för allmänna vattentjänster för dricksvatten, spillvatten och dagvatten, med utbyggt ledningsnät i området.

Värme

Bedöms ej vara aktuellt för planförslaget.

El

Planområdet är beläget inom Öresundskrafts elnätsområde.

Tele och internet

Planområdet bedöms kunna anslutas till befintligt nät vid behov.

Avfall

Nordvästra Skånes Renhållnings AB (NSR) sköter sophanteringen i Ängelholms kommun. Backning får ej förekomma.

Service

Dagligvaruhandel är belägen cirka 30 meter norr om planområdet. Bibliotek och äldreboende är beläget i anslutning till planområdets östra del. Hjärnarps förskola är belägen cirka 100 meter söder om planområdet.

Figur 11. Fördelning av val av väg utifrån trafikutredningen.

Trafik

Gatunät

Planområdet består av en friliggande bostad och ansluter norrut till Rössjövägen som ingår i gemensamhetsanläggningen Hjärnarp ga:4 som driftas av kommunen. Rössjövägen ansluter till Munkvägen för vilken Trafikverket är huvudman. Livsmedelsbutiken norr om planområdet har anslutningar från Rössjövägen, Munkvägen och Boarpsvägen. Utifrån information om kunders postnummer samt information om vägval uppskattas cirka 30 procent av kunderna välja den norra infarten (Boarpsvägen/Hjärnarpsvägen) och ungefär 70 procent den Munkvägen (se figur 11.)

Gång- och cykeltrafik

Gång- och cykeltrafik från planområdet ansluter till angränsande gatunät enligt ovan. Till skolan i söder finns gång- och cykelvägar genom stora delar av samhället.

Parkering och utfarter

Markparkeringens anslutning anläggs mot Rössjövägen för både in- och utfart.