Planeringsförutsättningar

Kommunala planeringsdokument

Översiktsplan

I gällande översiktsplan för Ängelholms kommun, ÖP 2035, är området utpekat som nytt större bebyggelseområde, bostäder. Planförslaget bedöms vara i enlighet med översiktsplanens intentioner.

Detaljplan

Planområdet är detaljplanelagt sedan tidigare och omfattas av detaljplanerna B 113, B 123, B 346 och B 349. Gällande detaljplaner medger för bostads-, handels-, kontors-,parkerings-, industri-, park- och trafikändamål (industrispår). Genomförandetiden har gått ut för samtliga detaljplaner. Om föreslagen detaljplan antas och får laga kraft upphör tidigare detaljplaner att gälla inom planområdet men fortsätter att gälla som tidigare utanför det nu aktuella planområdet.

Planbesked

Ansökan om planbesked inkom den 4 juli 2022 för fastigheten Betvågen 5 m fl. Ansökan avser planläggning för flerbostadshus i form av en trelängad bebyggelse med vinterträdgård och ett flerbostadshus i söder. Vidare avser ansökan planläggning för underjordiskt garage och centrumverksamheter. Kommunstyrelsen beslutade om positivt planbesked den 26 oktober 2022 KS § 231 och gav Samhällsbyggnadsnämnden i uppdrag att pröva planläggning av området.

Planprogram

Kommunfullmäktige beslutade 2017 att anta planprogram för Stationsområdet. Planprogrammet för Stationsområdet ska ligga till grund för de kommande detaljplanerna i området.

Målet med planprogrammet är att utveckla Stationsområdet till en attraktiv stadsdel med stadsmässig bebyggelse. Att stärka stadsdelens övergripande gatu- och grönstruktur för att öka tillgängligheten i området samt att förbättra och förtydliga kopplingen mellan stad och hav. Området ska utvecklas med sikte på hållbar utveckling. Den struktur och de principer för utformning och gestaltning som anges i planprogrammet ska ligga till grund för efterföljande detaljplaner.

Planförslaget ska följa de sju principer för utformning och gestaltning som finns angivna i planprogrammet. Principerna är: ordning, variation, mänsklig skala, lokal identitet, täthet - öppenhet, orienterbarhet - smitvägar samt levande gaturum. Mer konkret handlar det framför allt om att bebyggelsen ska utformas så att den främjar levande gaturum till exempel genom ordning i struktur, variation i fasadernas utformning och placering av entréer mot gatan för att bidra till levande gaturum. Principerna ska ligga till grund för utformningen av den nya bebyggelsen i Stationsområdet. Mer information om de olika gestaltningsprinciperna finns att läsa i planprogrammet.

Riksintressen

Trafikkommunikation

Planområdet ingår i samrådsområde hinderfria ytor för flygplatsen, inom riksintresse för flyget. Bebyggelse högre än +63,2 meter över havet är lägsta nivån för krav på hinderfria ytor. Om detaljplanen tillåter byggnader över 20 meter inom den hinderfria ytan ska en flyghinderanalys tas fram.

Planområdet ligger inom den MSA-påverkande zonen för Ängelholms, Halmstads och Ljungbyheds flygplatser. MSA-zonen kan påverkas av byggnation högre än 20 meter.

Totalförsvar

Planområdet ligger inom påverkansområde för väderradar, vilket ingår i riksintresse för totalförsvaret. Inom tätbebyggt område anses objekt högre än 45 meter få en inverkan på gällande riksintresse.

Miljökvalitetsnormer

Luft

Samtliga luftkvalitetsmätningar som genomförts i Ängelholms kommun har visat på värden under miljökvalitetsnormen. Mätningarna är genomförda 2014 och 2017. Resultatet av mätningarna visar en luftkvalitet som även uppfyller de nationella miljömålen, med undantag för luftpartiklar. En dominerande källa till höga halter av grova partiklar (PM10) i gatumiljö i svenska tätorter är slitage av vägbeläggning, bromsar, däck och vägsand. Slitaget uppstår främst vid användningen av dubbdäck. Nya data pekar på att slitagepartiklar i omgivningsluften påverkar vår hälsa.

Vatten

Vattenförekomster inom planområdet utgörs av grundvattenförekomsterna SE624463-131830 samt ÄngelholmLjungbyhed.

Grundvattenstatus/Ytvattenstatus bedöms som kvantitativt och kvalitativt god enligt (http://www.viss.lst.se/MapPage.aspx). Grundvattenförekomsten har en otillfredsställande kemisk status med avseende på PFAS (11). Det finns även problem med bekämpningsmedel som är förbjudna idag. Ämnen som hittats i halter över värde för att vända trend (detekterat) är BAM, atrazin och atrazindesetyl. Det finns även förhöjda klorid-, ammonium-, nitrat-, nitrit- och sulfathalter (se under respektive parameter). Tillförlitligheten är medel (2) då bedömningen för PFAS 11 baseras på ett fåtal analyser och stationerna bedöms representera den delen av förekomsten som är förorenat av PFAS. Försämringen av status jämfört med förra vattenförvaltningscykeln beror på ändringar i övervakningen av PFAS11.

Omgivningsbuller

I förordningen om omgivningsbuller (2004:675) uppges en skyldighet att kartlägga buller och upprätta åtgärdsprogram för kommuner med över 100 000 invånare. Då Ängelholms kommun har färre än 100 000 invånare omfattas inte kommunen av kravet att upprätta ett åtgärdsprogram för omgivningsbuller.

Figur 7. Jordartskarta inom planområdet med omnejd.

Miljö

Natur

Södra delen av fastigheten utgörs idag av hårdgjord yta främst i form av asfalt, vilket nyttjas som parkeringsplats. Inom parkeringsytan finns även två mindre byggnader som används som carport. Övriga ytor inom planområdet är oanvända och består idag av grus.

Rönne å, är som närmast cirka 300 meter från fastigheten. I angränsning till planområdet östra del planeras det för en park.

Dagvatten

Planområdet ligger inom kommunens verksamhetsområde för dagvatten. Huvudavrinningsområdet utgörs av Rönne å. Enligt SGU:s jordartskarta utgörs planområdet av postglacial sand och markens infiltration av dagvatten bedöms som god för området.

Hälsa och säkerhet

Buller och vibrationer

Enligt gällande riktvärden för bostäder bör buller från spårtrafik och vägar inte överskrida:

  • 60 dBA ekvivalent ljudnivå vi den bostadsbyggnads fasad, och

  • 50 dBA ekvivalent ljudnivå samt 70 dBA maximal ljudnivå vid en uteplats om en sådan ska anordnas i anslutning till byggnaden. Maximalnivån vid uteplats bör inte överskridas med mer än 10 dBA maximal ljudnivå fem gånger per timme mellan kl 06 - 22

Planområdet är belägen i Stationsområdet med närhet till Industrigatan och Järnvägen. Med hänsyn till planområdets närhet har Brekke & Strand Akustik AB på uppdrag av kommunen tagit fram en bullerutredning (2024-02-14) för att utreda förutsättningar för området.

Därutöver har Tyréns på uppdrag av kommunen tagit fram en buller- och vibrationsutredning för hela Stationsområdet år 2014. Efter det har vibrationsutredningen uppdaterats med prognosår 2040 för järnvägstrafik (Tyréns, 2017-11-01).

Figur 8. Utpekade översvämningsområden i Stationsområdet vid skyfall. Plnaområdet markerad med röd linje.

Översvämningsrisk vid skyfall

En skyfallsutredning (Sweco, 2021-09-06) har tagits fram för Stationsområdet. Utredningen visar att det inom planområdet finns en lågpunkt som översvämmas i samband med skyfall. Vid stora regn riskerar dagvattennätet och fördröjningsytor i området att bli överbelastade. En dagvattenutredning för Stationsområdet (Griab, 2017-09-27), samt en förprojektering av Järnvägsgatan (Atkins, 2021-04-07), har översiktligt studerat hur en sådan situation kan hanteras. Vid skyfall i storleken 100-årsregn ska den nya Järnvägsgatan fungera som ett avledande stråk för vatten från anslutande gator och kvartersmark.

Översvämningsrisk vid extrema flöden

Stationsområdet är relativt flackt och Rönne å ligger, som närmast, 300 meter från planområdet. Med hänsyn till topografin i Stationsområdet har en utredning tagits fram för att studera översvämningsområden i Stationsområdet från Rönne å i samband med beräknat högsta flöde (BHF). SMHI har beräknat BHF för Rönne å i en utredning från 2002 med en dataserier från 1977-1995. Beräkningarna visar att ett BHF för Rönne å innebär ett flöde på 623 kubikmeter per sekund. Lunds tekniska högskola (LTH) har på uppdrag av Ängelholms kommun tagit fram en frekvensanalys som har analyserat mätdata från 39 år tillbaka. Frekvensanalysen visar att återkomsttiden för uträknat BHF (623 m3/s) är i storleksordningen 200 000 000 år. För 10 000-års återkomsttid beräknas flödet istället vara 348 kubikmeter per sekund. För att frekvensanalyser så långt fram ska vara tillförlitliga krävs en mycket lång extrapolering, alltså en väldigt lång period av mätvärden. Därför ska resultat med långa återkomsttider tolkas med försiktighet. Resultatet indikerar dock att BHF för Rönne å är ett mycket extremt flöde.

Figur 9. Bilden visar den provtagningsplan för planområdet som togs fram i samband med framtagandet av den historiska inventeringen.

Markförorening

En historisk inventering har tagits fram för att utreda risk för förorening inom eller i direkt anslutning till fastigheterna (Tyréns, 2023-06-28). Tidigare markundersökningar och saneringsåtgärder framkom i utredning. En översiktlig miljöteknisk markundersökning har utförts av J&W 2002 (Ängelholmshem AB, Miljöteknisk markundersökning inom planerat nybyggnadsområde på fastigheterna Saftstationen 1 samt Betvågen 2, 3 och 4 i Ängelholm) inom området söder om det f.d. sockerbruket där Betvågen 5 är en del av det området som omfattas av undersökningen. Den norra delen av planområdet har provtagits i rutnät av konsulten Areco år 2016. Rutor med påträffade halter över Naturvårdsverkets riktvärde för känslig markanvändning (KM) sanerades år 2017 för att underskrida riktvärdet för MKM inför att de bostadshus som nu finns norr om aktuellt detaljplaneområde byggdes.

I den historiska inventeringen framkom det att hela Stationsområdet tidigare bestått av olika typer av industrier och verksamheter som kan påverka föroreningssituationen på fastigheten Betvågen 5 m. fl.. Den tidigare järnvägen som gick genom planområdet kan ha gett upphov till järnvägstypiska föroreningar som exempelvis koppar, krom, arsenik, bly och PAH.

I grundvattnet kan det finnas tungmetaller, olja och PFAS. Även bekämpningsmedel kan finnas som en rest från den gamla järnvägen. Marken består av genomsläppligt material så som sand och grus. Dessa förutsättningar gör att föroreningar kan ha spridits med grundvattnet, alternativt horisontellt genom jordlagren vid höga koncentrationer, från fastigheter runtomkring, in till Betvågen 5 m.fl.. Inom området är det inte helt fastställt vilken strömningsriktning grundvattnet har vilket gör att det är svårt att förutsäga vilken spridningsriktning som skulle vara mest sannolik. Det innebär att även om intilliggande fastigheter är åtgärdade så kan förorening ha spridit sig under tiden för att verksamheten varit i drift in till aktuell fastighet.

Den historiska utredningen låg till grund för den markmiljötekniska utredningen (2023-11-24) som senare togs fram av Tyréns på uppdrag av kommunen. Syftet med utredningen är att bedöma om det finns markföroreningar som begränsar detaljplanens utformning över hur marken får användas.

Markradon

Det har visat sig att inom vissa områden i Ängelholms kommun som tidigare är bedömda som lågriskområden har det uppmätts förhöjda värden. Generellt gäller att man inte kan utesluta förhöjd risk för markradon lokalt.

Åtgärder för att klara tillåten radonhalt inne i byggnader utförs vid projektering av nybyggnation. Byggnader där människor stadigvarande vistas ska med hänsyn till radon utföras med grundläggning i enlighet med Boverkets byggregler. Radonhalten i inomhusluft får inte överstiga 200 Bq/m3. Ansvaret för att bedöma den faktiska radonrisken på varje byggplats och vidta tillräckliga skyddsåtgärder åligger den som skall bygga.

Figur 10. Bilderna visar utvecklingen inom och strax utanför planområdet. Från järnvägsspår genom planområdet, Scans slakteri i norr och öppet landskap i söder, till markparkering inom planområdet och flerbostadshus i norr och söder. Bilderna visar befintliga flerbostadshus uppförda i tegel vilket anses vara en koppling till platsens lokala identitet.

Fysisk miljö

Områdets historia

Inom Betvågen 5 m.fl. har platsen främst använts som uppställnings- och förvaringsyta i anslutning till det järnvägsspår med stickspår som tidigare löpt över fastigheten. Spåren har använts för transporter till och från Sockerbruket som varit i drift mellan 1892-1953, beläget norr om Betvågen 5. Sockerbruket anlades på området i slutet av 1800-talet och lades ner år 1953. På fastigheten Sockerbruket 11 uppfördes i början av 1900-talet Ängelholms första större slakteri. På samma plats invigde Scan år 1950, ett av Europas modernaste slakterier. Slakten lades ner år 1979 och övriga verksamheter år 1988. Efter att Scan lade ner sin verksamhet i lokalerna på Sockerbruket 11 så har lokalerna hyst bl a verkstäder, lager, replokaler, kontor, bostadshotell och diskotek (Scan i Ängelholm, Regionmuseet Kristianstad, 2010). Byggnaderna som inrymde Scans verksamheter präglades av sammanhållna fasader i rött tegel och flacka tak. Karaktäristiskt för anläggningen var de åtta skorstenarna, placerade i grupp. Byggnaden revs år 2010 och området består idag av flerbostadshus i fyra till åtta våningar.

Befintlig bebyggelsemiljö

En del av ytan inom planområdet består av markparkering med tillhörande carport. I övrigt består planområdet av obebyggd mark i form av grusyta. Planområdet angränsar till flerbostadshus i söder och norr. Flerbostadshuset i norr består av en variation av kulörer i tegel med inslag av murningsdetaljer. Murningsdetaljerna skapar skuggspel i murverket. Fasadmaterialet för flerbostadshuset, närmst planområdet, består av rött tegel vilket anses vara en koppling till platsens lokala identitet, Scans slakteri.

I anslutning till planområdets södra del finns det ett flerbostadshus som upprättades år 2004 flerbostadshus. Byggnaden är i fyra till fem våningar och består av rött tegel med inslag av putsad fasad för att tillskapa en variation.

Lek och rekreation

Någon plats för lek eller rekreation finns inte och planeras inte heller inom planområdet. Planområdet angränsar i direkt anslutning till Sockerbruksparken som kommunen avser göra om till en mindre stadsdelspark med lekplats och möjligheter för rekreation. Planområdet ligger även nära Järnvägsparken och Rönne å som inrymmer stora ytor för lek och rekreation.

Tillgänglighet

Planområdet ska utformas på ett sådant sätt att det blir tillgängligt även för personer med nedsatt rörelseförmåga.

Sociala förutsättningar

Planområdet är beläget i Stationsområdet. I närområdet finns det goda kollektivtrafikmöjligheter i form av buss och tåg, vilket är positivt ur ett jämställdhets- och tillgänglighetsperspektiv. Det finns även ett välutbyggt och upplyst gång- och cykelnät. Planområdet angränsar till en ny mötesplats, Sockerbruksparken, som planeras inrymma växtlighet och lekplats, vilket kan främja rekreativ och social funktion.

Service

Planområdet inrymmer ingen offentlig eller kommersiell service idag. I närområdet finns matvaruaffär samt ett brett utbud av kommersiell service som gym, bowlinghall, pizzeria och veterinär. Planområdet ligger nära centrala Ängelholms shoppinggata. Tillgängligheten till den service som finns i centrala Ängelholm bedöms därför vara god. Planförslaget möjliggör även för en del centrumverksamhet på ny bostadsbebyggelse. Användningen centrum inrymmer en kombination av olika verksamheter så som handel, service, samlingslokaler och andra verksamheter som bör ligga centralt eller vara lätta att nå. Generellt bedöms planområdet ha ett strategiskt läge för centrumverksamhet då närheten till stationen och koppling till Ängelholms centrum innebär att många människor förväntas röra sig i området.

Teknisk försörjning

Planområdet ligger inom verksamhetsområde för vatten, spillvatten och dagvatten

Vatten och avlopp

Vatten- och spillvatten är utbyggda i Charkuterigatan norr om planområdet.

Värme

Planområdet har tillgång till fjärrvärme. Fjärrvärmeledning finns i Industrigatan.

El

Planområdet ligger inom Öresundskrafts eldistributionsområde.

Tele och internet

Den nya bebyggelsen kan försörjas med tele och internet.

Avfall

Nordvästra Skånes Renhållnings AB (NSR) sköter sophanteringen i Ängelholms kommun.

Figur 11. Bilderna visar befintlig infrastruktur i anslutning till planområdet. Charkuterigatan och Dobelegatan med regnbäddar på gatan och separerad gång- och cykelbana. Nedre bild visar på delad gång- och cykelbana som går genom planområdets södra del.

Trafik

Gatunät

Gatunätet runt planområdet är delvist utbyggd. Planområdet angränsar till Charkuterigatan i norr och Industrigatan i väster. Charkuterigatan är enkelriktad och kan användas för att köra runt det norra kvarteret. Kommunen har för avsikt att flytta Industrigatan västerut och ändra namnet till Järnvägsgatan.

Gång- och cykeltrafik

Längs berörd del av planområdets södra del finns en delad gång- och cykelbana som sträcker sig från Nybron till stationen.

Kollektivtrafik

Planområdet är beläget i nära anslutning till Ängelholms station. Stationen trafikeras av både Pågatåg och Öresundståg mot Malmö/Köpenhamn och Göteborg. Vid stationen finns även ett busstorg där regionbussar och samtliga stadsbussar avgår.

Parkering och utfarter

I samband med planprogrammet för Stationsområdet togs en parkeringsstrategi fram (godkänd i KF 2017-10-30). Det största parkeringsbehovet i Stationsområdet ska enligt strategin lösas i gemensamma parkeringshus som ska uppföras längs med järnvägen. På så sätt kan parkeringsplatser för boende, verksamheter och pendlare samutnyttjas. Inom respektive fastighet får bilplatser för maximalt 15% av det totala bilplatsbehovet anordnas.

Ängelholms kommuns parkeringsnorm, Riktlinjer för parkering 2021-2025, anger antal bilparkeringsplatser beroende på läge och bostadstyp. Stationsområdet tillhör zon 1, vilket enligt riktlinjen innebär att flerbostadshus ska ha 9 bilparkeringsplatser per 1000 m2 BTA. Mellan 2-4 % av samtliga bilplatser, dock minst en bilparkering, ska anpassas för personer med funktionsnedsättning där gångavståndet mellan entré och parkering inte bör överstiga 25 meter. Parkeringsplatser på allmän platsmark får inte tillgodoräknas vid redovisning av parkeringsplatser för exploatering. Det finns möjlighet till reducering av bilparkeringsplatser om särskilda åtgärder vidtas, exempelvis bilpool, cykelåtgärder eller samutnyttjande. Detta redovisas i bygglovet.

För cykelparkering gäller 30 cykelplatser per 1000 m2 BTA. Utgångspunkten är att varje boende ska ha en parkeringsplats för cykel.