Detaljplanen medför att jordbruksmark ianspråktas för ny bebyggelsen. Sett till det aktuella planområdet blir konsekvensen stor, då samtlig jordbruksmark inom planområdet förvinner. Sett ur ett större perspektiv blir konsekvensen liten. Planområdet utgör en liten isolerad yta jordbruksmark i förhållande till de stora och sammanhängande arealer jordbruksmark som finns både norr och öster om planområdet. Markens arrondering gör att förutsättningarna för att bruka marken på ett effektivt och rationellt sätt inte är optimal. Storleken på marken gör också att ianspråktagandet inte bedöms få någon betydande påverkan på jordbruksmarken som försörjande ekosystemtjänst.
Detaljplanen tillåter en högsta nockhöjd om 12 meter. Därav bedöms riksintresset för hinderfria ytor för flygplatsen inte påverkas.
Detaljplanen tillåter ingen bebyggelse högre än 20 meter. Därav bedöms riksintresset för påverkansområde väderradar, som ingår i riksintresse för totalförsvaret, inte påverkas.
Planförslaget antas inte innebära någon större trafikalstring eller andra utsläpp. Luftkvaliteten bedöms därför inte påverkas negativt av planförslaget och miljökvalitetsnormerna riskerar inte att överskridas på grund av förslaget.
Planområdets dagvatten kommer passera två dagvattenmagasin/utjämningsmagasin innan det når recipienterna. Först ett torrt utjämningsmagasin inom planområdet på allmän platsmark och det andra magasinet innan dagvattnet når recipienterna Munka Ljungbybäcken och Rönne å där flödet regleras i ett öppet vått utjämningsmagasin. Planförslagets genomförande bedöms därmed inte medföra sådan påverkan på ytvattenförekomst att miljökvalitetsnormerna inte kan hållas. Spillvatten från planområdet kommer att anslutas till det kommunala spillvattennätet vilket innebär att påverkan på grund- eller ytvatten av spillvatten lokalt blir obefintlig. Vad gäller renvatten kan planområdet anslutas till det kommunala dricksvattennätet. Detta innebär att uttag av grundvatten inte kommer att ske. Sammantaget bedöms inte planförslagets genomförande medföra sådan påverkan på grundvattnet att miljökvalitetsnormerna för vatten inte kan hållas.
Detaljplanen kommer att tillföra ett område i norr som blir allmän platsmark park, huvudsakligen avsedd som översvämningsyta/dagvatten. Beroende på hur ytan utformas kan den bidra till ökad biologisk mångfald och rekreation.
Kommunens miljöenhet, som har tillsyn för vattenskyddsområden, bedömer att flödesvägen från planområdet vid skyfall leder till Rönne å och vidare ut i Skälderviken som ytvatten, vid kraftiga skyfall är det därför inte troligt att vatten från planområdet når grundvattnet via infiltration.
Detaljplanen innebär en ökad hårdgöring vilket minskar markens naturliga infiltration. Marken har redan idag låg genomsläpplighet enligt SGU:s kartalager. Då fastigheten är inom verksamhetsområde för dagvatten kommer dagvattnet att anslutas till det kommunala dagvattennätet. Innan det släpps på ledningsnätet kommer fördröjning att ske inom allmän platsmark i magasin utpekat för översvämning/dagvatten. Befintlig dagvattenledning som korsar planområdets norra del hamnar inom allmän platsmark park.
Dikningsföretagen som berör planområdet bedöms inte påverkas. Då planområdet ligger inom verksamhetsområde för dagvatten kommer inget dagvatten från planområdet tillföras dikningsföretagen. Dagvattnet kommer istället att fördröjas och sedan ledas till kommunens dagvattenledning. Den bebyggelseutveckling som har skett i området medför generellt att dikningsföretagen uppströms Älvdalsgatan inte längre fyller någon funktion.
Planförslaget innebär att befintlig lågpunkt delvis kommer att höjas och fyllas upp. För att säkerställa att detta inte påverkar fastigheten eller avrinningsområdet negativt vid ett skyfall avsätts en översvämningsyta. Planområdet ska kunna fördröja beräknad volym för ett klimatkompenserat 100-årsregn, vilket enligt skyfallsutredningen motsvarar cirka 2 800 kubikmeter. Tillgänglig volym inom planområdet med framtagen höjdsättning är något lägre, cirka 2 500 kubikmeter. Trots den något mindre volymen visar utförd markprojektering att skillnaden i översvämningsutbredning och vattendjup innan och efter exploatering är liten. I de områden där översvämningsutbredningen ökar är vattendjupet <10 cm, och vattendjupet i översvämningar ökar med ett par centimeter.
För att minska fördröjningsytans ytanspråk rekommenderar skyfallsutredningen att endast höja nödvändig mark för att byggnaden och framkomligheten säkras mot översvämning. Resterande mark, exempelvis parkeringsytor föreslås höjdsättas så att vatten kan stå på ytorna vid extrem nederbörd. Om volymen inom planområdet skulle fyllas upp kan vattnet likt idag rinna vidare norrut över Älvdalsgatan ut i terrängens naturliga lågstråk, för att slutligen nå Rössjöholmsån. För att säkerställa att vatten rinner vidare norrut vid större regn än 100-årsregn bör en anvisning i Älvdalsgatan göras, genom att sänka marken med ett par centimeter.
Skyfallsytan som har avsatts på plankartan planläggs som allmän platsmark, park samt med en egenskapsbestämmelse om att marken är avsedd för översvämningsyta och dagvatten. I och med att det vid skyfall även ska kunna stå vatten på parkeringsytor har en yta reglerats med korsmark samt en bestämmelse om att marken ska höjdsättas så att den ligger lägre och så att ytvatten rinner mot allmän plats/översvämningsyta i norr. Utöver detta finns även bestämmelser om att rinnväg för ytvatten mot allmän plats/översvämningsyta ska finnas. Detta för att säkerställa fria avrinningsvägar från uppströms områden.
Planförslaget medger användningen Z som inte tillåter bullerstörande verksamheter eller transportalstrande verksamheter som livsmedel och detaljhandel. Ny verksamhetsbebyggelse förväntas därmed innebära en begränsad trafikökning. In- och utfart planeras anordnas via Brandvigsgatan i öst, vilket innebär att trafik som har planområdet som målpunkt sällan kommer att köra via Älvdalsgatan. Sammantaget bedöms ny bebyggelse inte innebära en sådan påverkan på bostädernas bullerförhållanden jämfört med dagens situation att riktvärdena inte kan innehållas.
En antikvarisk konsekvensanalys har tagits fram för att utreda påverkan på närliggande befintlig kulturmiljö. Konsekvensanalysen bedömer att de största värdena för miljön på andra sidan Älvdalsgatan är huvudbyggnaden, trädgården och de höga uppvuxna träden i öster, tillsammans med den fria sikten mot åkrarna i norr. Aktuell detaljplan påverkar inte dessa värden. Vidare beskriver konsekvensanalysen att fältet (som nu planläggs) ger fri sikt mot gården men upplevs inte höra ihop med den. Då marken söder om Älvdalsgatan redan är omgiven av industri- och verksamhetsbebyggelse bedömer konsekvensanalysen att ny bebyggelse kan bidra positivt till en mer sammanhållen stadsbild. Analysen rekommenderar att ett grönt stråk bör reserveras mot Älvdalsgatan, samt att det bör ställas krav på omsorg om arkitekturens utformning.
Då föreslagen ny exploatering delvis kommer att skymma gårdens öppna siktlinje i söder föreslås ett stråk med allmän platsmark park längs med Älvdalsgatan. På så sätt blir det en grön buffertzon mellan gården och ny verksamhetbebyggelse. Detaljplanen reglerar även att särskild omsorg avseende volymbehandling, materialval och färgsättning ska läggas vid byggnadsverkens arkitektoniska utseende och utformning, samt sätter vissa restriktioner avseende skyltning. Detta ligger i linje med konsekvensanalysens rekommendationer. För att ta hänsyn till gården höjdmässigt ska ny bebyggelse trappa ner i volym mot norr.
Detaljplanen medger en exploatering på 50 % av fastighetsarean inom användningsområdet, vilket ger en byggrätt på cirka 3 765 kvadratmeter byggnadsarea. Detta är samma exploateringsgrad som omkringliggande industrifastigheter och bedöms som lämpligt då markanvändningen ändras. Ny bebyggelse kan generellt uppföras med en nockhöjd om högst 10 meter. Dock får 10 % av den totala byggnadsarean uppgå till 12 meter. Delar som sticker upp över taket, så som skorstenar och ventilationstrummor, räknas inte in i nockhöjden.
På grund av planområdets närhet till öppet slättlandskap, värdefull kulturmiljö samt dess exponerade läge vid en av tätortens entréer är byggnadernas gestaltning och utformning viktig. Byggnadernas arkitektoniska utformning ska ägnas särskild omsorg avseende volymbehandling, materialval och färgsättning. Skyltar ska placeras på fasader då en väl utformad skylt på fasad kan höja gestaltningen på byggnaden. Fristående skyltpyloner medges, men ska uppföras med varsamhet då de kan skapa en orolig vägmiljö. För att ta hänsyn till gården på andra sidan Älvdalsgatan ska även bebyggelsen trappa ner i volym mot norr. Detta säkerställs genom egenskapsbestämmelser i plankartan.
Planområdet ligger i norra delen av Älvdalens industriområde, och är omgärdat av verksamhetsbebyggelse i väst, öst och syd. Att tillåta verksamhetsbebyggelse med en nockhöjd om 10 och 12 meter bedöms stämma väl överens med befintlig bebyggelse i närområdet. I det stora hela bedöms förändringen därför få en begränsad påverkan på landskapsbilden. Den gård som ligger norr om Älvdalsgatan kommer dock att påverkas, då siktlinjen söderut från gården kommer att förändras. För att minska påverkan planläggs området närmast gården i norr som allmän plats park/översvämningsyta och gång- och cykelväg. På så sätt kommer den nya verksamhetsbebyggelsen inte lika nära befintlig bostad och vyn blir inte lika påtagligt förändrad.
Delar av nuvarande produktion och personal på Metallen 3 planeras att flytta över till aktuellt område när det är utbyggt. I dagsläget alstrar befintlig verksamhet på Metallen 3 cirka 3-4 mindre lastbilar samt runt 2-3 lastbilar om dagen. Cirka 25-30 av dagens anställda på Metallen 3 kommer att flytta till det nya området, samt ett 10-tal nya anställda. Sammantaget innebär detta att den totala ökningen av antal transporter och anställda som kör bil till arbetsplatsen kommer att bli begränsad. Därmed bedöms planförslaget innebära en begränsad påverkan på omkringliggande vägnät.
För att få ett mer sammanlänkat gång- och cykelnät säkerställer detaljplanen att ytor finns för att anordna en gång- och cykelväg längs med delar av Älvdalsgatan. Detta genom att planlägga områdets norra del som allmän platsmark park, med en egenskapsbestämmelse som reglerar att gång- och cykelväg ska finnas. På så sätt kan det stråk som är utpekat som huvudstråk för gång och cykelväg i kommunens gällande cykelplan stärkas.
Utifrån kommunens bilparkeringsnorm är verksamhetens behovs cirka 37 parkeringsplatser, inklusive besöksparkering. Parkeringen är tänkt att lösas i den norra delen av fastigheten. Tilltänkt yta avsätts med korsmark vilket innebär att den inte får bebyggas med annat än med komplementbyggnad. Detta för att inte förhindra uppförande av eventuell carport.
Då det finns goda möjligheter att färdas med cykel till planområdet är det viktigt med cykelparkering inom fastigheten. Cykelparkering bör placeras nära entréer för att skapa god tillgänglighet, samt vara trygg och säker med exempelvis god belysning och goda möjligheter att låsa fast cykeln.
Detaljplanen bidrar till möjligheten att skapa säkrare gång- och cykelvägar, något som är önskvärt för att öka trafiksäkerheten och tillgängligheten till fastigheten och det övriga området. Det finns även goda kollektivtrafikmöjligheter vilket är positivt ur ett jämställdhets- och tillgänglighetsperspektiv. Detaljplanen kan dessutom medföra ett ökat underlag för befintlig kollektivtrafik. En etablering eller utökning av en verksamhet kan innebära en ökad sysselsättning. Fler arbetsplatser möjliggör ett högre deltagande i samhället och kan förbättra socioekonomiska förhållanden.
Planområdet ska utformas på ett sådant sätt att det blir tillgängligt även för personer med nedsatt rörelseförmåga.
En undersökning är ett första steg i miljöbedömningen som ska avgöra om detaljplanens genomförande innebär en betydande miljöpåverkan. I undersökningen görs bedömningen att föreslagen utveckling i stort ligger i linje med de nationella, regionala, och kommunala miljömål som berörs. Planförslaget är dock inte förenligt med miljömålet ett rikt odlingslandskap då jordbruksmark ianspråktas. I förhållande till markens arrondering samt de alternativa placeringar som finns bedöms emellertid vald lokalisering vara den bäst lämpade platsen ur perspektivet ett rikt odlingslandskap. I övrigt innebär planförslaget en förtätning där redan befintlig infrastruktur kan nyttjas. Detaljplanen skapar även förutsättningar för att stärka befintligt gång- och cykelnät.
Utifrån ovan sammanfattning av undersökningen görs bedömningen att detaljplanens genomförande inte antas medföra en sådan betydande miljöpåverkan som åsyftas i Plan- och bygglagen 4 kap 34 § eller i Miljöbalken 6 kap 11 §. En miljökonsekvensbeskrivning har därför inte upprättats.
Det särskilda beslutet om betydande miljöpåverkan tas i samband med beslut om samråd.