Planeringsförutsättningar
I markanvändningskartan i kommunens översiktsplan är planområdet utpekat som slättlandskap. Jordbruksmark norr om planområdet är utpekat som nytt verksamhetsområde.

Kommunala planeringsdokument

Planbesked

Ansökan om planbesked inkom den 2 april 2022 för del av fastigheten Rebbelberga 130:1. Planansökan gäller planläggning för lager, industri och hantverk. Kommunstyrelsen beslutade om positivt planbesked den 26 oktober 2022 KS § 241, och gav huvuduppdrag Samhälle/planenheten uppdrag att pröva planläggning av området.

Detaljplan

Planområdet är till stora delar inte detaljplanelagt sedan tidigare. En liten hörna i planområdets sydöstra del omfattas av detaljplanen DP 1116. DP 1116 medger verksamhetsbebyggelse med en högsta nockhöjd om 12 meter. Genomförandetiden går ut 2024-05-23. Berörd del av DP 1116 ersätts av denna detaljplan.

I övrigt omfattas Älvdalens industriområde främst av detaljplan B271 från år 1991. Detaljplanen medger huvudsakligen industri, kontor och handel med skrymmande varor (ej livsmedel). I B271 gäller generellt en exploateringsgrad om 50 % per fastighet, samt en högsta tillåtna byggnadshöjd mellan 5 och 10 meter.

Översiktsplan

I gällande översiktsplan för Ängelholms kommun, ÖP 2035, är planområdet utpekat som pågående markanvändning slättlandskap. Marken väster, öster och söder om planområdet är markerade som verksamheter. I norr är ett större område utpekat som "nya särskilda verksamhetsområden".

Utöver markanvändningskartan innehåller översiktsplanen olika ställningstaganden för hur kommunen bör utvecklas. Ställningstaganden redogör bland annat för att arbets- och kunskapsintensiva verksamheter främst ska lokaliseras centralt och i kollektivtrafiknära lägen, samt att befintliga verksamheter ska ges möjlighet att utvecklas.

Planförslaget bedöms vara förenlig med många ställningstaganden i gällande översiktsplan, dock inte med markanvändningskartan.

Kartan visar alternativ plats för ny verksamhetsbebyggelse.

Hushållning med jordbruksmark

Planområdet utgörs av cirka 9 500 kvadratmeter jordbruksmark. Mark- och vattenområden ska användas för det eller de ändamål som områdena är mest lämpade för med hänsyn till beskaffenhet, läge och behov. Företräde ska ges åt sådan användning som från allmän synpunkt medför en god hushållning. Brukningsvärd jordbruksmark får tas i anspråk för bebyggelse eller anläggningar endast om det behövs för att tillgodose väsentliga samhällsintressen och om detta behov inte kan tillgodoses på ett från allmän synpunkt tillfredsställande sätt genom att annan mark tas i anspråk. Det är kommunen som är ansvarig för planering av hushållning med jordbruksmarken, vilket generellt ska behandlas i kommunens översiktsplan. Då planförslaget inte har stöd i översiktsplanens markanvändningskarta behöver skälen till varför vald lokalisering är den bäst lämpade redovisas och motiveras i enlighet med PBL 4 kap 33 §.

Lokalisering

Vald lokalisering grundar sig i att det finns behov att utveckla en befintlig verksamhet i Älvdalens industriområde. Nuvarande fastighet Metallen 3 på Brandsvigsgatan har succesivt bebyggts i takt med verksamhetens tillväxt. Verksamheten behöver ökad produktionsyta för att kunna växa, vilket är en förutsättning för att fortsatt vara etablerade i området och i kommunen. Det finns inte någon möjlighet att bygga ut mer på befintlig tomt efter föreliggande behov. Vid en expandering ligger det stor vikt vid att ha en närliggande lokal för produktionen, bland annat med hänsyn till tid, materialhantering och transport, samt ur miljö- och klimataspekter. Även närhet till infrastruktur i form av E6 och E4 är av väsentlig vikt för verksamheten.

Det avgörande kriteriet för lokaliseringen är således närheten till befintlig verksamhet på fastigheten Metallen 3. Då all övrig mark inom Älvdalens industriområde är ianspråktagen finns endast vald plats tillgänglig. Alternativet skulle vara att expandera norr om Älvdalsgatan, vilket i detta fall inte bedöms vara god hushållning med jordbruksmark. I dagsläget utgör Älvdalsgatan en tydlig gräns mellan urban miljö och landsbygd. Att ianspråkta mark norr om Älvdalsgatan, som inte är störd av verksamheter idag, bryter sammanhängande ytor av jordbruksmark vilket skulle försämra arronderingen samt störa landskapsbilden. Genom att bygga på vald plats håller sig utvecklingen inom bebyggd miljö, samt nyttjar befintlig infrastruktur. I övrigt bedöms marken som föreslås ianspråktas inte ha god arrondering då den ligger isolerad mitt i ett verksamhetsområde, vilket påverkar möjligheterna till ett effektivt brukande av marken. Sammantaget bedöms vald lokalisering vara den bäst lämpade platsen för befintlig verksamhet att expandera på.

Riksintressen

Trafikkommunikation

Planområdet ingår i samrådsområde hinderfria ytor för flygplatsen, inom riksintresse för flyget. Bebyggelse högre än +63,2 meter över havet är lägsta nivån för krav på hinderfria ytor. Planområdet ligger även inom den MSA-påverkande zonen för Ängelholms, Halmstads och Ljungbyheds flygplatser. MSA-zonen kan påverkas av byggnation högre än 20 meter.

Totalförsvar

Planområdet ligger inom påverkansområde för väderradar, vilket ingår i riksintresse för totalförsvaret. Inom detta område anses objekt högre än 45 meter inom tätbebyggt område och 20 meter utanför tätbebyggt område få en inverkan på gällande riksintressen.

Miljökvalitetsnormer

Luft

Samtliga luftkvalitetsmätningar som genomförts i Ängelholms kommun har visat på värden under miljökvalitetsnormen. Mätningarna är genomförda 2014 och 2017. Resultatet av mätningarna visar en luftkvalitet som även uppfyller de nationella miljömålen, med undantag för luftpartiklar. En dominerande källa till höga halter av grova partiklar (PM10) i gatumiljö i svenska tätorter är slitage av vägbeläggning, bromsar, däck och vägsand. Slitaget uppstår främst vid användningen av dubbdäck. Nya data pekar på att slitagepartiklar i omgivningsluften påverkar vår hälsa.

Vatten

Vattenförekomster inom planområdet utgörs av grundvatten Ängelholm - Ljungbyhed (SE622920-131761). Enligt VISS (vattenmyndighetens databas) bedöms både den kemiska grundvattenstatusen och den kvantitativa statusen vara god. Underlaget visar dock att det finns risk för att god kemisk status inte kommer att uppnås till år 2027 med avseende på klorid, nitrat, PFAS och bekämpningsmedel. Enligt påverkansbedömningen av grundvatten som genomfördes 2018 uppskattas den potentiella föroreningsbelastningen vara betydande med avseende på PFAS (11) från 4 brandövningsplatser, klorid från vägsalt, nitrat och bekämpningsmedel från jordbruk.

Omgivningsbuller

I förordningen om omgivningsbuller (2004:675) uppges en skyldighet att kartlägga buller och upprätta åtgärdsprogram för kommuner med över 100 000 invånare. Då Ängelholms kommun har färre än 100 000 invånare omfattas inte kommunen av kravet att upprätta ett åtgärdsprogram för omgivningsbuller.

Miljö

Natur

Planområdet utgörs av åker- och gräsmark som inte bedöms hysa några större naturvärden.

Vattentäkt

Cirka 600 meter norr om planområdet finns en vattentäkt som omfattas av inre och yttre grundvattenskydd. Skyddsföreskriften är till för att skydda vattentäkten och tillhörande grundvattenmagasin och säkerställa dricksvattenförsörjningen i kommunen. Planområdet ligger utanför vattenskyddsområdet för vattentäkten och berörs därför inte av skyddsföreskrifterna.

Dagvatten

Planområdet ligger inom kommunens verksamhetsområde för dagvatten. Planområdet är obebyggt och utgörs av åker- och gräsmark. Enligt SGU jordartskarta består marken av glacial finlera vilket generellt medför en långsammare infiltration. Fastighetens norra del korsas av en dagvattenledning vilken idag är skyddad med servitut.

Dikningsföretag

Delar av båtnadsområde och ledningssträckning för dikningsföretaget Älvdalens dikningsföretag av år 1935, samt Älvdalens dikningsföretag av år 1936, ligger inom aktuellt planområde. Dikningsföretaget inom grannfastigheterna i väster avvattnas inte längre av uppströms dikningsföretag Rebbelberga n:r 25 o 26 dikningsföretag av år 1936 då dess båtnadsområde sedan tidigare avvattnas till utbyggd dagvattenledning för Älvdalens industriområde. Älvdalens dikningsföretag av år 1935 avvattnas idag uppströms av fastigheten Rebbelberga 130:1.

Hälsa och säkerhet

Översvämningsutbredning och vattendjup vid 68 mm. Gröna fält visar vattendjup upp till 20 cm, gula fält 20 – 50 cm och röda fält vattendjup över 50 cm. Svarta pilar markerar avrinningsriktning och streckade svart pil visar avrinningsriktning vid större regnhändelser. Röd pil visar avrinningsriktning då lågpunkten inom planområdet är fylld.

Risk för översvämning

Skyfall

Planområdet ligger till stora delar inom en större lågpunkt som även delvis sträcker sig in på fastigheterna väster och öster om planområdet. Vid ett klimatkompenserat 100-årsregn sker avrinning till lågpunkten från området öster, söder och väster om planområdet. Vid större regn när lågpunkten fylls upp bräddar vattnet norrut över Älvdalsgatan till ett stort lågstråk i terrängen och rinner vidare norrut till Rössjöholmsån.

Höga flöden och havsnivåer

Risken för höga vattenstånd till följd av höga flöden i vattendrag och höga havsnivåer bedöms som låg då planområdet ligger på en höjd kring + 17-18 meter över havsnivån och inte är beläget i närheten av kusten eller något vattendrag.

Risk för erosion, skred och ras

Planområdet ligger inte vid kusten eller i anslutning till något vattendrag, varpå risken för erosion bedöms vara låg. Enligt SGUs karttjänst ligger planområdet inte inom aktsamhetområde för skred.

Kommunens övergripande bullerkartläggning ger en indikation på dagens bullerförhållande i området..

Buller och vibrationer

Planområdet är beläget i ett industriområde och gränsar till verksamhetsbebyggelse, förutom i norr där det finns ett bostadshus längs med Älvdalsgatan. Den största bullerkällan i närområdet är motorvägen E6/E20 som ligger cirka 180 meter väster om planområdet. Utifrån en schematisk kommunövergripande bullerkartläggning från 2017 ligger den ekvivalenta ljudnivån för bostäderna längs med Älvdalsgatan huvudsakligen mellan 55-60 dBA. En del fasadpunkter i väster uppnår 60-65 dBA. Bullerriktvärdet för äldre befintlig miljö är Leq ≤ 65 dBA.

Risk för olyckor

E6/E20 som ligger väster om planområdet, samt Klippanvägen som ligger söder om planområdet, är rekommenderade vägar för farligt gods.

Länsstyrelserna i Skåne, Stockholm och Västra Götalands län har tagit fram ett gemensamt dokument - Riskhantering i detaljplaneprocessen. I samband med denna har ett längsta avstånd från transportled på 150 meter fastslagits, vid vilket skyddsåtgärder till följd av farligt gods inte längre kan anses vara befogat. Detta avstånd motiveras med att reduktionen i individrisk till följd av ökat skyddsavstånd i princip är obefintlig efter detta avstånd och att nyttan med ytterligare skyddsavstånd är svår att påvisa. Risker med farligt godstransporter ska beaktas vid framtagandet av detaljplaner inom 150 meter från transportled för farligt gods.

I rapporten Riktlinjer för riskhänsyn i samhällsplaneringen (RIKTSAM) - Bebyggelseplanering intill väg och järnväg med transport av farligt gods (Länsstyrelsen Skåne, 2007:06), redovisas riktlinjer för lämplig markanvändning. Med ett avstånd om 70-150 meter anges de flesta typer av markanvändning kunna förläggas utan särskilda åtgärder eller analyser. Några exempel är bostäder (småhusbebyggelse), handel, kontor, lager (även med betydande handel) och centrum. Inom områden som ligger mer än 150 meter från farligt godsled kan övriga typer av markanvändning förläggas utan särskilda åtgärder eller analyser, som exempelvis bostäder (flerbostadshus i flera plan), kontor (i flera plan, inklusive hotell), vård och skola.

Planområdet är som närmst beläget cirka 180 meter från farligt gods led. Befintlig verksamhetsbebyggelse finns mellan vägarna och planområdet. Minsta avstånd för placering av ny verksamhetsbebyggelse är cirka 190 meter från respektive väg. Med bakgrund av ovan bedöms det inte finnas risker som föranleder några åtgärder på grund av närhet till transportled för farligt gods.

Markföroreningar

Äldre flygfoton från 1960-talet och framåt visar att marken inom planområdet har använts som jordbruksmark. Inför markarbeten kan det därför bli aktuellt att titta på om det förekommer några bekämpningsmedelsrester från jordbruket i syfte att kunna avgöra hur eventuella avbaningsmassor från området ska hanteras.

Grannfastigheten i väster har tidigare haft en växthusanläggning. På uppdrag av Naturvårdsverket genomfördes under åren 2012-2013 ett projekt med kartläggning av kemikalieläckage från växthusanläggningar. Växthuset i Rebbelberga utmärkte sig som den anläggning som hade minst antal påträffade substanser (3 stycken). Halterna bedömdes som mycket låga samt ligger nära och i flera av fallen under kvantifieringsgräns. I växthusen, vilka är uppförda under 80-och 90-talet, har det odlats tomat. Odlingen har hela tiden bedrivits i inaktivt substrat – stenull, vilket innebär att odling inte skett i jordlagret alls. Markytan har varit plasttäckt, vilket gör att eventuell sprutvätska förhindrats att tränga ner i marklagren. Med hänsyn till odlingsmetod samt de få påträffade substanserna och låga halterna bedöms det inte föreligga någon risk för spridning till marken inom planområdet. I övrigt finns det inget ytterligare som tyder på att marken skulle vara förorenad.

Markradon

Det har visat sig att inom vissa områden i Ängelholms kommun som tidigare är bedömda som lågriskområden har det uppmätts förhöjda värden. Generellt gäller att man inte kan utesluta förhöjd risk för markradon lokalt.

Åtgärder för att klara tillåten radonhalt inne i byggnader utförs vid projektering av nybyggnation. Byggnader där människor stadigvarande vistas ska med hänsyn till radon utföras med grundläggning i enlighet med Boverkets byggregler. Radonhalten i inomhusluft får inte överstiga 200 Bq/m3. Ansvaret för att bedöma den faktiska radonrisken på varje byggplats och vidta tillräckliga skyddsåtgärder åligger den som skall bygga.

Geotekniska förhållanden

Enligt kartlager från SGU utgörs marken av glacial finlera och har låg genomsläpplighet. Flertalet geotekniska utredningar och bedömningar har utförts för olika delar av Älvdalens industriområde. Utredningarna redogör att leran i området har en medelhög till hög relativ fasthet motsvarande en odränerad skjuvhållfasthet mellan 50 och 120 kPa, samt att vattenytor på 1,7-3,5 meters djup under markytan har inmätts beroende på årstid och nederbördsintensitet.

Sammantaget bedömer utredningarna de geotekniska förhållandena som gynnsamma i området. Byggnader bedöms kunna grundläggas på sedvanligt sätt med hel kantförstyvad bottenplatta, utbredda grundplattor, längsgående grundsulor eller plintar i kontrolle­rad fyllning och/eller naturligt lagrad jord. En mer detaljerad undersökning för planområdet bör dock göras i samband med projektering.

Gården norr om Älvdalsgatan är utpekad i Ängelholms kommuns bevarandeprogram.

Kulturmiljö

Fornlämningar

Det finns inga kända fornlämningar inom planområdet. Påträffas fornlämningar i samband med markarbeten skall dessa, i enlighet med Kulturmiljölagen, omedelbart avbrytas och Länsstyrelsen underrättas. Fornlämningar kan synas som härdrester, stenpackningar eller mörka färgningar i jorden.

Kommunens bevarandeprogram

Bebyggelse på fastigheten Rebbelberga 130:1, belägen norr om planområdet på andra sidan Älvdalsgatan, är utpekad som klass II i Ängelholms kommuns bevarandeprogram. Klass II innebär byggnad av stort kulturhistoriskt eller miljömässigt värde. Byggnaden har idag en öppen siktlinje med vy över remsan med åkermark i söder.

Kartan visar planområdet och omkringliggande bebyggelsemiljö.

Fysisk miljö

Befintlig bebyggelse

Det finns ingen bebyggelse inom planområdet. Planområdet är beläget i Älvdalens industriområde som till stora delar uppfördes under 1990- och 00-talet. Omgivande bebyggelse är uppförd i en till två våningar med en byggnadshöjd om i huvudsak 8-12 meter. Utformningen är varierad med olika fasadmaterial och takutformning. Industriområdet karaktäriseras av gles, storskalig bebyggelse som är omgiven av gräsytor eller hårdgjord mark. Norr om Älvdalsgatan finns en äldre gård.

Lek och rekreation

Det finns inga parker eller anordnad plats för lek i närområdet. Norr om Älvdalsgatan finns öppet slättlandskap, vilket kan ha viss rekreativ funktion.

Teknisk försörjning

Vatten och avlopp

Planområdet ligger inom verksamhetsområde för samtliga tre vattentjänster vatten, spillvatten och dagvatten. Anslutning till vatten och spillvatten kan ske i Brandsvigsgatan öster om planområdet. Planområdet bedöms kunna anslutas till spillvatten via självfall. En befintlig pumpstation finns nordväst om planområdet. Pumpstationen kommer att gränsa till allmän platsmark park och ligga över 25 meter från ny verksamhetsbebyggelse.

Brandposter med en kapacitet av minst 20 l/s finns upprättad i Brandsvigsgatan samt Älvdalsgatan strax nordväst om planområdet.

Dagvatten

Planområdet ligger inom verksamhetsområde för dagvatten. Planområdets dagvatten planeras att fördröjas inom allmän platsmark i magasin utpekat som översvämningsyta/dagvatten så att utflödet till allmän dagvattenledning begränsas till maximalt 10l/s ha.

Värme

Huvudledning för fjärrvärme finns längs med Brandsvigsgatan vilket innebär att det finns goda förutsättningar att kunna erbjuda fjärrvärme till planerad utbyggnad.

El

Planområdet ligger inom eldistributionsområde Öresundskraft. En befintlig transformatorstation finns strax väster om planområdet.

Tele och internet

Bjäre Kraft har ledningar längs med Älvdalsgatan och Brandsvigsgatan och kan leverera fiber till området.

Avfall

Nordvästra Skånes Renhållnings AB (NSR) sköter sophanteringen i Ängelholms kommun.

Trafik

Gatunät

Det finns redan ett utbyggt gatunät i området, och planområdet kan bland annat nås från lokalgatorna Älvdalsgatan i norr och Brandsvigsgatan i öst. Gatorna trafikeras huvudsakligen av fordon som ska till och från verksamheter i området. Längst med Älvdalsgatan finns även ett fåtal bostadshus. Tillgängligheten till området med motorfordon är god då det är beläget intill en stor trafikknutpunkt med koppling till centrala Ängelholm och motorvägen E6/E20.

Gång- och cykeltrafik

Det finns relativt goda förutsättningar att färdas till och från området med cykel eller till fots. Gång- och cykelnät finns bland annat utbyggt i väst-östgående riktning mot centrala Ängelholm, samt en gång- och cykelbro över E6/E20. Gång- och cykelvägen mellan Ängelholm och Munka Ljungby är utpekat som huvudcykelstråk i kommunens gällande cykelplan. Det saknas dock en gång- och cykelväg på sträckan mellan gång- och cykelbron och Brandvigsgatan. Denna sträcka är utpekad som rekommenderat huvudstråk i blandtrafik i cykelplanen.

Kollektivtrafik

Närmsta busshållplats är belägen cirka 400 meter från planområdet. Flertalet regionbussar stannar på hållplatsen vilket gör att turtätheten är god.

Parkering

Kommunens riktlinjer för bilparkering innehåller en parkeringsnorm som utgår från markanvändning och läge. Planområdet är beläget i zon 3. För industri gäller då 9 bilparkeringsplatser per 1000 kvadratmeter BTA. Därutöver ska besöksparkeringar anordnas med 15 % av normtalet, de ska skyltas som besöksparkeringar och vara allmänt tillgängliga. Riktlinjen innehåller ingen cykelparkeringsnorm för industri, utan rekommenderar att separat cykelparkeringsutredning genomförs vid behov.