Syftet med detaljplanen är att möjliggöra för ny verksamhetsbebyggelse i form av lager och kontor. Detaljplanen ska säkerställa att risken för översvämning kan hanteras, samt ta hänsyn till angränsande bebyggelse/kulturmiljö. Syftet är även att möjliggöra för en framtida gång- och cykelväg längs med del av Älvdalsgatan för att stärka gång- och cykelstråket mellan västra och östra Ängelholm.
Planområdet är beläget i Älvdalens industriområde som ligger i den östra utkanten av Ängelholms tätort. Planområdet omfattar del av fastigheten Rebbelberga 130:1. I söder och väster avgränsas planområdet av fastigheten Stålet 1, som innehåller verksamhetsbebyggelse. I nordväst gränsar planområdet till en kommunal pumpstation som ligger på fastigheten Rebbelberga 25:19. I norr och öster avgränsas planområdet av två kommunala gator, Älvdalsgatan och Brandvigsgatan, som är del av fastigheten Rebbelberga 19:2. Planområdet utgörs av cirka 9 500 kvadratmeter åker- och gräsmark, vilket är knappt 1 hektar. Planområdet läge framgår av översiktskartan.
Fastigheten Rebbelberga 130:1 ägs av privat fastighetsägare. Aktuell del av fastigheten planeras att förvärvas av Intersystem AB när detaljplanen vinner laga kraft finns.
Älvdalens industriområde planlades på tidigt 1990-tal med syfte att skapa industrimark i anslutning till Ängelholm och E6/E20. Innan dess utgjordes marken huvudsakligen av åkermark med fåtalet verksamheter.
Aktuellt planområde utelämnades från äldre detaljplan då tidigare markägare inte var intresserad av att sälja eller exploatera marken i syfte att bevara siktlinjen från sitt bostadshus norr om planområdet. Detta har resulterat i att planområdet ligger som en ö omringat av verksamhetsbebyggelse.
Detaljplanen medger att ny verksamhetsbebyggelse kan uppföras med en exploateringsgrad om 50 % av användningsområdet. Detta innebär en byggnadsarea om maximalt cirka 3 765 kvm. Ny bebyggelse får inte överstiga 12 meter i nockhöjd, vilket bedöms vara lämpligt i förhållande till omkringliggande verksamhetsbebyggelse. Två infarter till området planeras från Brandsvigsgatan. Infarten längst söderut ska användas för transporter/gods. Detta för att minimera eventuella störningar från lastbilstrafik för boende utmed Älvdalsgatan. Den norra infarten avser främst biltrafik för personal och besökande.
I den norra delen av planområdet planläggs en del av marken som allmän platsmark park med kommunalt huvudmannaskap. Parkområdets huvudsakliga syfte är att det ska fungera som översvämningsyta vid skyfall samt fördröjning av dagvatten. Föreslagna rinnvägar längs med östra respektive västra sidan av planområdet säkerställer att vattnet kan nå fram till översvämningsytan. Parkområdet blir även en naturlig avgränsning och skapar distans mellan ny verksamhetsbebyggelse och befintlig gård norr om Älvsdalsgatan. Inom den allmänna platsen skapas även förutsättningar för att en gång- och cykelbana på sikt ska kunna anordnas. På så sätt stärks befintligt gång- och cykelnät i området.