Konsekvenser av planens genomförande
Vegetation inom planområdet.Vegetation inom planområdet.

Natur

Grönområden och rekreation

För att kunna genomföra planförslaget behöver de flesta befintliga träd tas ner. Då träden inte är särskilt skyddsvärda bedöms det vara försvarbart att dessa tas ner till förmån för bostadsbebyggelse. För att kompensera för de ekosystemtjänster som träden bidrar till föreslås att nya träd och ny vegetation överlag planteras inom området, där det är möjligt. Detta regleras i ett avtal mellan köparen och kommunen.

Miljö

Dagvatten

Planområdet ligger inom verksamhetsområde för dagvatten och bedöms kunna anslutas till det allmänna ledningsnätet för dagvatten. För att planområdets hårdgöringsgrad inte ska öka mot vad gällande detaljplan regleras i plankartan att delar av marken inom planområdet ska vara genomsläpplig. Bestämmelse om att marken enbart får hårdgöras till en viss gräns samt att takytor på komplementbyggnader ska utformas med vegetationsklädda tak. Dessa åtgärder bedöms leda till att avrinningen minskar och blir trögare samt att infiltration och grundvattenbildning erhålls. Ledningsnätet har kapacitet att omhänderta den avrinning som uppstår inom fastigheten.

Gestaltning

Stadsbild

Området har historiskt varit bebyggt med bostäder men har de senaste cirka 30 åren fungerat som utemiljö för en förskola och en tillfällig hundrastgård. Det aktuella planförslaget innebär att området återigen kommer att bebyggas med bostäder, vilket kommer bli en kontrast mot befintlig situation. Området bedöms dock vara väl lämpat för förtätning och föreslagen bebyggelse blir en naturlig fortsättning på befintligt bostadsområde och kommer även medföra en variation, då befintlig bebyggelse utgörs av friliggande en- och tvåbostadshus samt högre flerbostadshus. Gällande detaljplan medger även redan bostäder vilket innebär att detta redan idag kan uppföras på platsen. Det aktuella planförslaget är dock inte förenligt med vissa bestämmelser i gällande detaljplan, exempelvis högsta nockhöjd, som i gällande detaljplan är reglerad till högst 8,5 meter men som i det aktuella förslaget i stället är reglerad till 10 meter. Jämförelsevis har befintliga villor intill planområdet ungefär samma nockhöjd och flerbostadshusens nockhöjd uppgår till cirka 16 meter. Planförslaget bedöms dock ändå få viss påverkan på stadsbilden då området idag inte är bebyggt.

3D-visualisering över hur planområdet skulle kunna bebyggas.3D-visualisering över hur planområdet skulle kunna bebyggas.

3D-visualisering över hur planområdet skulle kunna bebyggas.3D-visualisering över hur planområdet skulle kunna bebyggas.

3D-visualisering över hur planområdet skulle kunna bebyggas.3D-visualisering över hur planområdet skulle kunna bebyggas.

Solstudie

Planförslagets påverkan på sol- och skuggförhållanden har studerats. Studien redovisar hur skuggan förflyttar sig vid tre till fyra tillfällen under dagen kring vår- och höstdagjämning den 20 mars och 23 september samt kring sommarsolståndet den 21 juni. Att redovisa skuggning vid vår/ höstdagjämning är enligt praxis och ligger vanligen till grund för bedömning. Nedan visas resultatet av studien. Plankartan medger att ny bebyggelse placeras något närmare fastighetsgränsen mot bland annat Blåhaken 4 och 5 än det förslag som redovisas nedan, men då skillnaden gällande skuggningen är så pass liten redovisas inte detta scenario i planhandlingarna. Vidare redovisar förslaget nedan i princip maximal exploatering enligt plankartan avseende höjd och utnyttjandegrad.

Utdrag ur solstudien.Utdrag ur solstudien.

Miljökvalitetsnormer

Luft

Ökning av transporter och motorfordon är avhängig hur många bostäder som uppförs inom området. Tillkommande bostäder kommer att innebära en trafikökning i förhållande till dagens situation. Denna ökning bedöms dock vara försumbar då området är relativt litet och det endast är ett fåtal bostäder som planeras. En bedömning har gjorts att luftkvalitet, buller och vibrationer inte kommer att påverkas eller öka påtagligt i och med den nya detaljplanen. Luftkvaliteten bedöms inte påverkas negativt av planförslaget och miljökvalitetsnormerna riskerar inte att överskridas på grund av förslaget.

Vatten

  • Med föreslagna planbestämmelser för utförande kommer delar av planområdets dagvatten infiltrera markytan för att bibehålla grundvattenbildning inom området. Övrigt dagvatten från planområdet kommer anslutas till det allmänna ledningsnätet för dagvatten.

  • Spillvatten från planområdet kommer att anslutas till det allmänna ledningsnätet för spillvatten som renas i det kommunala avloppsreningsverket innan utsläpp till recipient sker.

  • Planområdet kommer anslutas till det allmänna ledningsnätet för dricksvatten. Detta innebär att det inte kommer att ske uttag av grundvatten.

Sammantaget bedöms planförslagets genomförande inte medföra sådan påverkan på grundvatten- och ytvattenförekomster att miljökvalitetsnormerna inte kan hållas.

Riksintressen

Trafikkommunikation

Planområdet ingår i samrådsområde hinderfria ytor för flygplatsen, inom riksintresse för flyget. Inom planområdet planeras ingen bebyggelse bli högre än +63,2 meter över havet vilket är lägsta nivån för krav på hinderfria ytor. Därmed bedöms planförslaget inte innebära någon konsekvens för riksintresset.

Totalförsvar

Planområdet omfattas av påverkansområde väderradar, vilket ingår i riksintresse för totalförsvaret. Inom detta område anses objekt högre än 20 meter ovan mark utanför sammanhållen bebyggelse, samt objekt högre än 45 meter ovan mark inom sammanhållen bebyggelse, få en inverkan på riksintresset. Detaljplanen tillåter ingen bebyggelse högre än 20 meter, varpå riksintresset inte bedöms påverkas.

Hälsa och säkerhet

Buller

Den enda in- och utfarten till planområdet går via Polisgatan, som är en återvändsgata med låga trafikflöden. Den ökade trafiken, som den relativt låga exploateringen kommer att innebära, bedöms inte påverka bullersituationen på så sätt att gällande riktvärde för trafikbuller riskerar att överskridas. Den kommunövergripande bullerkartläggningen indikerar att föreliggande bullerriktvärden inryms med god marginal idag. Därmed görs bedömningen att någon ytterligare bullutredning inte behövs med hänvisning till Boverket/SKL:s verktyg "Hur mycket bullrar vägtrafik". Sammantaget bedöms trafikökningen från detaljplanen inte vara så stor att bullerriktvärdena riskerar att överskridas.

Risk för översvämning

För att området ska kunna hantera det dagvatten/skyfall som uppstår regleras markens genomsläpplighet på plankartan. Längs med planområdets södra och västra sida, inom området försett med prickmark, har en bestämmelse om att marken ska vara genomsläpplig placerats ut. Inom området försett med korsmark finns en bestämmelse om att minst 50% av marken ska vara genomsläpplig. Vid projektering behöver det även beaktas att inga nya lågpunkter skapas. Sammantaget bedöms planförslaget inte innebära en sådan förändring att det skulle påverka eventuella nedströms belägna riskområden.

Erosion och skred

Planområdet inte känsligt för ras, skred och erosion. Delar av planområdet har sedan tidigare varit bebyggt. Ny föreslagen bebyggelse bedöms inte förändra risken för ras, skred och erosion i området.

Sociala konsekvenser

De sociala konsekvenserna av förslaget bedöms som positiva. Idag utgörs planområdet av en tillfällig hundrastgård som kan uppfattas som öde och eftersatt, vilket skapar en miljö som kan upplevas otrygg och ovårdad. En omvandling av området kan öka tryggheten och stärka närområdets attraktion. En integration av en bostadstyp som inte är särskilt vanligt förekommande i området kan attrahera en bred målgrupp och bidra till en mer spridd befolkningsfördelning, vilket är positivt ur ett socialt perspektiv. Detaljplanen bidrar även till att uppfylla kommunens bostadspolitiska mål om fler bostäder.

Utformningen av det offentliga rummet ska ligga i linje med samhällets åtagande gentemot Barnkonventionen. Detta handlar om att säkerställa och utveckla miljöer där barn och unga kan ges en trygg, trivsam och tillgänglig plats där de kan vistas på egna villkor. Planområdet omgärdas av grönområden och villabebyggelse med väl utbyggt gång- och cykelnät. Befintlig lekplats och grönyta öster om planområdet kommer att finnas kvar. Sammantaget bedöms planförslaget kunna skapa en god bostadsmiljö för barn och unga.

Trafik

Gatunät och trafikalstring

All motortrafik till- och från planområdet kommer att ledas via Polisgatan. Gatan har idag låga trafikflöden och bedöms med god marginal klara den trafik som detaljplanen bedöms generera.

Gång- och cykeltrafik

Inga nya gång- och cykelvägar planeras att anordnas i och med planförslaget. Befintlig trottoar utmed Polisgatan kommer dock att överlag behöva standardhöjas samt sänkas vid infarten till planområdet.

Parkering

Utifrån kommunens bilparkeringsnorm behöver planområdet inrymma nio parkeringsplatser, varav en måste anpassas för personer med funktionsnedsättning. Gemensam bilparkering med carport föreslås anordnas inom planområdets västra del men kan även anordnas inom andra delar av området. Planförslaget behöver även beakta att cykelparkering kan rymmas inom kvartersmarken. Cykelparkering kan antingen anordnas på respektive tomt eller på gemensamma ytor. Då all parkering ska inrymmas inom den egna fastigheten bedöms det inte innebära några konsekvenser för omkringliggande gatunät.