Planeringsförutsättningar

Kommunala planeringsdokument

Översiktsplan

I gällande översiktsplan för Ängelholms kommun, ÖP 2035, är området utpekat som befintlig markanvändning. Planförslaget bedöms överensstämma med översiktsplanens intentioner.

Detaljplan

Planområdet är sedan tidigare planlagt och omfattas av detaljplan DP 1059 från 2013, som medger bostadsändamål. Genomförandetiden för detaljplanen har gått ut.

Planbesked

Ansökan om planbesked inkom den 20 mars 2023 för fastigheterna Blåhaken 6, 7 och 3. Enligt planansökan gäller det planläggning för totalt 7 nya bostäder i form av radhus. Kommunstyrelsen beslutade om positivt planbesked den 16 augusti 2023 KS § 152, och gav huvuduppdrag Samhälle/planenheten uppdrag att pröva planläggning av området.

Riksintressen

Trafikkommunikation

Planområdet ingår i samrådsområde hinderfria ytor för flygplatsen, inom riksintresse för flyget. Inom planområdet planeras ingen bebyggelse bli högre än +63,2 meter över havet vilket är lägsta nivån för krav på hinderfria ytor.

Totalförsvar

Planområdet ligger inom påverkansområde för väderradar, vilket ingår i riksintresse för totalförsvaret. Inom detta område anses objekt högre än 45 meter inom tätbebyggt område och 20 meter utanför tätbebyggt område få en inverkan på gällande riksintressen. Inom planområdet är högsta tillåtna nockhöjd reglerad till 9,5 meter. För användningsområdet E1 är högsta totalhöjd reglerad till 3 meter.

Betydande miljöpåverkan

Undersökning samt ställningstagande 4 kap. 33 b § PBL (2010:900)

En undersökning är genomförd för att avgöra om detaljplanens genomförande innebär en sådan betydande miljöpåverkan att en miljökonsekvensbeskrivning behöver tas fram. Detaljplanen innebär en förtätning av befintligt bostadsområde. Sammanfattningsvis bedöms kommunala riktlinjer följas i stor utsträckning. Då området till stor del redan är ianspråktaget bedöms miljöpåverkan generellt som liten. Exploateringen innebär att en mindre grönyta tas i anspråk, varpå det är viktigt att bevaka att de gröna värdena ersätts. Nyplantering av träd och annan vegetation regleras i ett avtal mellan köparen och kommunen.

Särskilt beslut om betydande miljöpåverkan

Utifrån undersökningen antas detaljplanen inte medföra en betydande miljöpåverkan. Ett särskilt beslut om detta togs i samband med att detaljplanen fick beslut om samråd.

Miljökvalitetsnormer

Luft

Samtliga luftkvalitetsmätningar som genomförts i Ängelholms kommun har visat på värden under miljökvalitetsnormen. Mätningarna är genomförda 2014 och 2017. Resultatet av mätningarna visar en luftkvalitet som även uppfyller de nationella miljömålen, med undantag för luftpartiklar. En dominerande källa till höga halter av grova partiklar (PM10) i gatumiljö i svenska tätorter är slitage av vägbeläggning, bromsar, däck och vägsand. Slitaget uppstår främst vid användningen av dubbdäck. Nya data pekar på att slitagepartiklar i omgivningsluften påverkar vår hälsa. Luftkvaliteten bedöms inte påverkas negativt av planförslaget och miljökvalitetsnormerna riskerar inte att överskridas på grund av förslaget.

Vatten

Grundvattenförekomst inom planområdet utgörs av Ängelholm-Ljungbyhed SE624463-131830. Grundvattenstatus bedöms som kvantitativt och kvalitativt god enligt VISS (http://www.viss.lst.se/MapPage.aspx). Planförslagets genomförande bedöms inte medföra sådan påverkan på grundvattnet att miljökvalitetsnormerna inte kan hållas.

Berörda ytvattenförekomster är huvudavrinningsområde Rönneå med delavrinningsområde ovan Rössjöholmsån. Recipienten Rönneås ekologiska status anges som måttlig, tillkomst/härkomst som naturlig och den uppnår ej god kemisk status.

Planförslagets genomförande bedöms inte medföra sådan påverkan på grundvattnet att miljökvalitetsnormerna inte kan hållas.

Omgivningsbuller

I förordningen om omgivningsbuller (2004:675) uppges en skyldighet att kartlägga buller och upprätta åtgärdsprogram för kommuner med över 100 000 invånare. Då Ängelholms kommun har färre än 100 000 invånare omfattas inte kommunen av kravet att upprätta ett åtgärdsprogram för omgivningsbuller.

Miljö

Natur

Området utgörs idag av ett grönområde bestående av en gräsyta med några träd och en del vegetation. En bedömning har gjorts att träden inte är särskilt skyddsvärda. Träden bidrar dock till ett samlat värde, framförallt avseende ekosystemtjänster kopplat till temperaturreglering, dagvattenhantering, koldioxidbindning, syreavgivning etc.

Dagvatten

Planområdet ligger inom kommunens verksamhetsområde för dagvatten. Huvudavrinningsområdet utgörs av Rönne å. Enligt SGU:s jordartskarta utgörs planområdet av postglacial sand och genomsläppligheten bedöms som hög.

Utdrag ur kommunens bullerkartering.Utdrag ur kommunens bullerkartering.

Hälsa och säkerhet

Buller och vibrationer

Enligt gällande riktvärden för bostäder bör buller från spårtrafik och vägar inte överskrida:

  • 60 dBA ekvivalent ljudnivå vid en bostadsbyggnads fasad, och

  • 50 dBA ekvivalent ljudnivå samt 70 dBA maximal ljudnivå vid en uteplats om en sådan ska anordnas i anslutning till byggnaden. Maximalnivån vid uteplats bör inte överskridas med mer än 10 dBA maximal ljudnivå fem gånger per timme mellan kl. 06.00 – 22.00.

På uppdrag av kommunen har Ramböll tagit fram en kommunövergripande bullerkartläggning (2017). Kartläggningen är schematisk och ger en indikation på hur bullerförhållandena ser ut.

Planområdet ligger väster om Polisgatan, som är en återvändsgata med låga trafikflöden. Kartorna visar att riktvärden för ekvivalent ljudnivå vid fasad inryms med god marginal. Vad gäller maximal ljudnivå för uteplats inryms riktvärdet då uteplatserna är vända bort från vägen. Då Polisgatan är en lokalgata med låga trafikflöden både vad gäller bil och transporter, antas heller inte den maximala nivån överskridas med mer än 10 dBA maximal ljudnivå mer än fem gånger per timme mellan kl. 06.00–22.00.

Sammantaget bedöms det finnas goda förutsättningar för att bullerriktvärdena kan innehållas för ny bebyggelse inom planområdet

Risk för översvämning

Då planområdet inte är beläget i närheten av kust eller vattendrag, samt ligger på en marknivå om +8 meter över havet, föreligger inte någon risk för översvämning till följd av höga flöden i vattendrag eller höga havsnivåer.

Risken för översvämning vid skyfall bedöms som låg. Inom planområdets sydvästra del finns en mindre lågpunkt med begränsad utbredning och vattendjup. Inom denna del medger detaljplanen endast komplementbyggnader och enligt det aktuella förslaget planeras denna yta vara parkering och tillfartsväg. Fastigheten tar inte emot skyfallsvatten från större uppströms belägna områden, vilket innebär att området endast behöver hantera det regn som faller inom fastigheten. Det finns därmed inget som tyder på risk för skada på ny bebyggelse. Rinnvägar förekommer utanför fastigheten, längs med allmän platsmark.

Geotekniska förhållanden

Enligt SGU:s jordsartskarta utgörs marken av postglacial sand. Då planområdet historiskt har varit bebyggt med bland annat bostäder, bedöms de geotekniska förutsättningarna vara goda.

Markförorening

En översiktlig miljöteknisk markundersökning har genomförts i syfte att utreda eventuell förekomst av föroreningar inom fastigheterna, av konsulten Lynx Miljökonsult AB 2024-05-16.

Baserat på fältintryck och analysresultat lämnar undersökningen följande slutsatser och rekommendationer:

Den generella jordlagerföljden inom fastigheten exkluderat den övre mullnivån (0-0,3) bestod av bedömd naturlig sand, gyttja, silt och lera. I flera av punkterna noterades tegelrester i den översta halvmetern. Analysresultaten visade att den översta halvmetern innehåller halter över KM eller MKM för kvicksilver, bly och/eller PAH inom större delen av fastigheterna. Klorerade alifater, PCB och oljekolväten detekterades enbart i låga halter eller under rapporteringsgränsen.

Med anledning av att fastigheterna ska bli bostadsområde ska marken klara Naturvårdsverkets riktvärde för känslig markanvändning (KM). Detta innebär att det finns ett preliminärt behov av att transportera bort cirka 1 100 ton massor. Grovt beräknas kostnaden uppgå till cirka 1,3 Mkr för schaktning, transport, mottagning och återfyllning. Detta är dock en grov kostnadsuppskattning baserad på schablonpriser och den slutgiltiga kostnaden när arbetet väl utförs kan vara annorlunda.

Analyserat grundvatten visade enbart metaller och baskatjoner över rapporteringsgränserna. Grundvattnet visade generellt på låga till måttliga halter av metaller med undantag av järn och mangan där uppmätta halter visade på hög påverkan. Baskatjoner (kalcium, kalium, magnesium, natrium) påvisades i måttliga till höga halter vilket troligen beror på den sedimentära berggrunden i området. Övriga analyserade ämnen, inklusive PFAS, understeg laboratoriets rapporteringsgräns.

Den som upptäcker en förorening är enligt 10 kapitlet i Miljöbalken skyldig att skyndsamt underrätta tillsynsmyndigheten, i detta fall tillsynsmyndigheten i Ängelholms kommun. Innan åtgärder såsom schaktning och borttransport av massor får ske skall en anmälan om efterbehandling enligt 28§ förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd lämnas in till tillsynsmyndigheten. Anmälan skall bland annat innehålla skyddsåtgärder, länsvattenhantering, kontroller, åtgärdsmål etc. och måste vara godkänd av myndigheten innan schaktning får utföras.

På plankartan regleras detta genom en bestämmelse om att startbesked inte får ges för uppförande av bostäder förrän åtgärd mot markförorening (motsvarande känslig markanvändning, KM) har kommit till stånd.

Markradon

Det har visat sig att inom vissa områden i Ängelholms kommun som tidigare är bedömda som lågriskområden har det uppmätts förhöjda värden. Generellt gäller att man inte kan utesluta förhöjd risk för markradon lokalt.

Åtgärder för att klara tillåten radonhalt inne i byggnader utförs vid projektering av nybyggnation. Byggnader där människor stadigvarande vistas ska med hänsyn till radon utföras med grundläggning i enlighet med Boverkets byggregler. Radonhalten i inomhusluft får inte överstiga 200 Bq/m3. Ansvaret för att bedöma den faktiska radonrisken på varje byggplats och vidta tillräckliga skyddsåtgärder åligger den som skall bygga.

Kulturmiljö

Fornlämningar

Det finns inga kända fornlämningar inom planområdet. Påträffas fornlämningar i samband med markarbeten skall dessa, i enlighet med Kulturmiljölagen, omedelbart avbrytas och Länsstyrelsen underrättas. Fornlämningar kan synas som härdrester, stenpackningar eller mörka färgningar i jorden.

Flygbild från 2022 där planområdet är markerat i rött.Flygbild från 2022 där planområdet är markerat i rött.

Befintlig bebyggelsemiljö

Bebyggelse

Planområdet har historiskt använts för bostäder och runt år 1960-1990 fanns det ett antal villor på platsen. I närområdet finns bostadsbebyggelse bestående av enbostadshus och flerbostadshus som huvudsakligen är uppförda på 1960- samt runt 1990-talet. Ängelholms polishus ligger även intill planområdet.

Lek och rekreation

Norr om planområdet finns ett mindre grönområde kallat Lilla planteringen. Grönområdet används för rekreation av boende i närområdet och bedöms därmed hysa höga rekreativa och sociala värden. Cirka 500 meter nordväst om planområdet finns Ängelholms hembygdspark som huserar lekplats, promenadstråk samt olika rastplatser och picknickplatser.

Tillgänglighet

Planområdet ska utformas på ett sådant sätt att det blir tillgängligt även för personer med nedsatt rörelseförmåga.

Sociala förutsättningar

I närområdet finns det goda kollektivtrafikmöjligheter, vilket är positivt ur ett jämställdhets- och tillgänglighetsperspektiv. Det finns även ett välutbyggt och upplyst gång- och cykelnät. Planområdet angränsar till ett mindre grönområde samt ligger inom gångavstånd från Ängelholms hembygdspark, som båda kan ha en rekreativ och social funktion.

Teknisk försörjning

Vatten och avlopp

Planområdet ligger inom verksamhetsområde för allmänna vattentjänster för dricksvatten, spillvatten och dagvatten, med utbyggt ledningsnät i området. Kapacitet i befintligt ledningsnät bedöms som tillräcklig för att förse planområdet och den planerade markanvändningen.

El och värme

Planområdet ligger inom Öresundskrafts eldistributionsområde och ny bebyggelse förväntas kunna anslutas till samma nät.

Tele och internet

Den föreslagna bebyggelsen bedöms kunna försörjas med tele/bredband från befintliga ledningsnät i området.

Avfall

Nordvästra Skånes Renhållnings AB (NSR) sköter sophanteringen i Ängelholms kommun.

Service

Planområdet är beläget i centrum i Ängelholm och ligger därmed nära ett stort utbud av service i form av restauranger, butiker, bibliotek etc. Det finns även ett flertal skolor och förskolor inom gång- och cykelavstånd från området.

Trafik

Gatunät

Kommunen är väghållare för Polisgatan öster om planområdet.

Gång- och cykeltrafik

Då planområdet ligger centralt i Ängelholm finns det goda kopplingar till gång- och cykelvägar. Förutom att man kan cykla eller promenera längs lokalgatorna, exempelvis Polisgatan, finns det en gång- och cykelväg direkt norr om planområdet. Polisgatan har trottoarer på båda sidor.

Kollektivtrafik

Närmsta busshållplats är Ängelholm Polishuset, som ligger cirka 150 meter från planområdet och trafikeras av linje 3.

Parkering och utfarter

Ängelholms kommuns parkeringsnorm, Riktlinjer för parkering 2021-2025, anger antal bilparkeringsplatser beroende på läge och bostadstyp. Centrum tillhör zon 2 vilket enligt riktlinjen innebär att rad- och kedjehus ska ha 1,3 bilparkeringsplatser per bostad, samt 2 bilparkeringsplatser per bostad för en- och tvåbostadshus. Mellan 2-4 % av samtliga bilplatser, dock minst en bilparkering, ska anpassas för personer med funktionsnedsättning där gångavståndet mellan entré och parkering inte bör överstiga 25 meter. Parkeringsplatser på allmän platsmark får inte tillgodoräknas vid redovisning av parkeringsplatser för exploatering.

För cykelparkering finns inga specifika normvärden för radhus och kedjehus i riktlinjen. För en- och tvåbostadshus ska cykelparkering anordnas på tomt eller vid garage. Utgångspunkten är att varje boende ska ha en parkeringsplats för cykel.